Okna Staré klenotnice katedrály svatého Víta dodnes ukrývají fragmenty středověku

Okna Staré klenotnice katedrály svatého Víta dodnes ukrývají fragmenty středověku

Katedrálu od jejího dokončení v I. polovině 20. století obdivují zástupy návštěvníků nejen pro její celkovou monumentalitu, ale také pro velké množství hodnotných uměleckých děl i drobných a zajímavých stavebních a kamenosochařských detailů. Jak je vůbec možné, že se jich tolik po dlouhých staletích na tak exponovaném místě dochovalo?

Takovou otázku si kolemjdoucí kladou zejména díky slohové čistotě novogotické dostavby a puristické rekonstrukci chóru, která probíhala od II. poloviny 19. století. Ve skutečnosti však díky několika pohromám, které chrám během dějin postihly, ale i v důsledku povětrnostních vlivů mnoho původních prvků stavby nepřežilo. Nedostavěné torzo chrámu bylo postupně opravováno, zvětralé kamenné bloky byly postupně nahrazovány replikami a kromě velkého požáru v roce 1541 to bylo zejména pruské bombardování v roce 1757, které významným způsobem poškodilo severní část vnějšího opěrného systému a vysokého chóru, kde bylo mnoho kamenosochařských detailů doslova otlučeno a muselo být při opravě doplněno. Radiálně se rozebíhající mikrotrhliny v pískovcových blocích vzniklé po dopadu pruských dělových koulí jsou na severních opěrácích při prohlídce z lešení identifikovatelné dodnes. I ze středověkého chóru, věnce kaplí a opěrného systému se dochoval zcela původní v podstatě jen skelet, byť na jižní straně orientované směrem do města bychom středověkých kamenických detailů nalezli mnohem více. Bohužel bychom již těžko hledali v oknech katedrály původní kamenné kružby, které obdivujeme pro jejich subtilní provedení a velmi složité a bohatě zpracované tvarosloví v rozsáhlých plochách velkých oken vysokého chóru, hlavní lodi a transeptu. Ty jsou z převážné většiny doplněné až v 19. a 20. století během rekonstrukce a dostavby chrámu. Tedy až na tři výjimky.

 

Okna Staré klenotnice z interiéru

 

V katedrále se nacházejí jediná tři okna, kde se původní středověké kružby ještě dosud dochovaly. Jedná se o menší a nenápadná gotická okénka vedoucí do prostor Parléřovy Staré klenotnice, situované nad Starou sakristií. Z vnitřní strany nejsou pro návštěvníky dostupná, ale lze si je velmi dobře prohlédnout v exteriéru z Vikářské ulice, nejlépe z úrovně velké kované mříže u kapitulního děkanství (tzv. Mladotova domu) č.p. 37. Uvidíme zde stěnu rozdělenou mohutným pilířem jednoho z opěráků, ve které jsou dvě řady zamřížovaných oken. Dolní tři okna patří Staré sakristii a okenní kružby neobsahují. Horní tři okna vedou do zmíněné Staré klenotnice a spatříme v nich typické dělení gotického okna se dvěma tzv. jeptiškami. Tyto kružby pochází z období okolo roku 1360 a dochovaly se téměř neporušené. Snad k tomu přispěla i jejich poloha poměrně nízko nad úrovní terénu, kdy tato navíc ještě zamřížovaná okna byla okolními stavbami chráněna před pruským dělostřelectvem. Stará klenotnice a Stará sakristie zůstaly navíc dle svědectví našeho kanovníka Václava Hájka z Libočan jako jedny z mála částí chrámu prakticky nedotčené velkým požárem na jaře roku 1541 a o století později byly ušetřené i řádění kalvinistů.

 

Tři středověká okna vedoucí do Staré klenotnice vidíme ve druhém patře

 

Při opravdu velmi detailní prohlídce těchto oken bychom zjistili, že se odlišují i profilace nejvýchodněji situovaných oken klenotnice i sakristie od oken ostatních. I to má svoji logickou příčinu. Právě prvním oknem prochází spára mezi východní části stavby vybudovanou Matyášem z Arrasu a navazující dostavbou sakristie a klenotnice provedenou Petrem Parléřem. Zatímco první okna v obou řadách přinejmenším započal budovat ještě mistr Matyáš, zbývající dvě již pocházejí z dílny Petra Parléře. Mohutný opěrák mezi okny pak stojí pravděpodobně přímo na původních základech obvodové stěny románského kapitulního domu (tzv. „kláštera kostela pražského“), který zde v době zahájení stavby sakristie ještě stál a teprve Petrem Parléřem byl odstraněn.

Stará sakristie i Stará klenotnice jsou plné mnoha dalších architektonických pozoruhodností. O těch nejzajímavějších z nich pro Vás připravujeme další články.

Text i foto: Ing. Ondřej Stříteský

Aktuality & články

  • Působivý mramorový oltář stojí skrytý v boční kapli svatého Ondřeje

    Působivý mramorový oltář stojí skrytý v boční kapli svatého Ondřeje

    Zvláště krásné a mimořádně umělecky zdařilé dílo zobrazující utrpení našeho Pána Ježíše Krista se nachází v kapli svatého Ondřeje v chórovém ochozu katedrály. Podobně jako v chórové kapli zde nalezneme na jednom oltářním retáblu celý cyklus ukřižování, uložení do hrobu a zmrtvýchvstání našeho Pána Ježíše Krista. Veliký a nádherně zpracovaný oltář s antependiem a retáblem z bílého mramoru zhotovil německý sochař Wilhelm Theodor Achtermann, velmi zbožný umělec, který své dílo považoval za „modlitbu, bohoslužbu a povolání od Boha.“ Ne náhodou se proto dostal až do Říma, kde se připojil ke skupině malířů zvaných Nazaréni. Reliéfy na tomto oltáři zhotovil z Carrarského mramoru. Jedná se o jeden z nejznámějších mramorů na světě, těžený poblíž města Carrara v Toskánsku. Tento mramor se používal již od konce římské republiky a zvláště ho proslavil italský sochař Michelangelo Buonarroti. Ze stejného mramoru je vyhotovena například slavná Michelangelova pieta v bazilice svatého Petra v Římě nebo socha Davida ve Florencii. Použit byl i na stavbu Trajanova sloupu v Římě.

  • 100 let archeologického výzkumu na Pražském hradě

    100 let archeologického výzkumu na Pražském hradě

    V letošním roce se setkává Metropolitní kapitula u sv. Víta v Praze s Archeologickým ústavem Akademie věd České republiky při několika mimořádných příležitostech. Obě instituce jsou zvláštním způsobem spřízněné. Zatímco naše metropolitní kapitula jakožto nejstarší nepřetržitě existující instituce na českém území již déle než 1000 let spoluvytváří slavnou historii českých zemí a Pražského hradu, Archeologický ústav AVČR pak prostřednictvím svého pracoviště na Pražském hradě již celé jedno století významným způsobem přispívá k jejímu poznání a studiu. A nejen to. Při větších stavebních projektech kapituly na Pražském hradě a na Hradčanském náměstí spolu obě instituce aktivně spolupracují při provádění archeologických výzkumů a ošetřování němých svědků historie, skrytých lidským očím pod úrovní terénu. Velmi intenzivní byla tato spolupráce při úspěšné rekonstrukci objektu Nového proboštství v letech 2020 – 2023, kdy díky péči kapituly a intenzivní účasti kvalifikovaných odborníků z Archeologického ústavu AVČR a Odboru památkové péče Kanceláře prezidenta republiky bylo prostudováno, zdokumentováno a zakonzervováno velké množství dosud skrytých historických konstrukcí a pozůstatků renesančních i gotických budov, které byly objeveny při šetrné rekonstrukci nádvoří a suterénních prostor této unikátní novogotické památky.

  • Zvláštní cesta deskového relikviáře z Trevíru až do Prahy. Trevírský plenář a jeho osudy

    Zvláštní cesta deskového relikviáře z Trevíru až do Prahy. Trevírský plenář a jeho osudy

    V seriálu článků o katedrále a pražském pobytu panovníků ve výslužbě jsme vzpomenuli na několik osobností královské krve, které přišly o trůn prožily na Pražském hradě závěr svého života. Zatímco našeho císaře a krále Ferdinanda V. Dobrotivého sesadil z trůnu revoluční rok 1848, parmská vévodkyně Marie Amálie Habsbursko-Lotrinská a francouzský král Karel X. Bourbonský přišli na Pražský hrad v důsledku revolučních událostí ve Francii. Velká francouzská revoluce a následné tažení Napoleona Bonaparte do Itálie vyhnaly z Parmy naši královskou princeznu Marii Amálii, pozdější Červencová revoluce v roce 1830 pak sesadila z francouzského trůnu Karla X., švagra její popravené sestry, francouzské královny Marie Antoinetty. Oba prožili na Pražském hradě několik let a na oba nám zůstaly v naší katedrále památky. Velká francouzská revoluce, která devastovala sakrální památky ve Francii i na územích okupovaných francouzskou republikánskou armádou, však do naší katedrály poslala ještě jeden zajímavý artefakt, jehož cesta do Prahy je dodnes zahalená tajemstvím a jako zázrakem unikl zkáze. Jedná se o nádherný relikviář, který je součástí Svatovítského pokladu a jeho kopii můžeme vidět na retáblu oltáře v kapli svaté Anny. Podle místa jeho původu ho nazýváme Trevírským plenářem.

  • Ve čtvrtek uplynulo 140 let od úmrtí Bedřicha kardinála Schwarzenberga

    Ve čtvrtek uplynulo 140 let od úmrtí Bedřicha kardinála Schwarzenberga

    Včera, tedy ve stejný den, kdy si připomínáme kulaté výročí narození kanovníka Jan Rudolfa hraběte Šporka, vzpomínáme pro změnu také kulaté výročí úmrtí další výrazné osobnosti spojené s naší katedrálou, 27. pražského arcibiskupa Bedřicha Jana Josefa Celestyna kardinála knížete ze Schwarzenbergu, jednoho z hlavních hybatelů dostavby naší katedrály ve II. polovině 19. století. Toho náš Pán povolal z tohoto světa přesně před 140 lety, dne 27. března 1885.

  • Vyjádření Metropolitní kapituly u sv. Víta k šířeným pomluvám a nepravdám týkajícím se obsazení pozice varhaníka v Katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha

    Vyjádření Metropolitní kapituly u sv. Víta k šířeným pomluvám a nepravdám týkajícím se obsazení pozice varhaníka v Katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha

    Metropolitní kapitula u sv. Víta v Praze se rozhodla v roce 2023 vytvořit nové pracovní místo Zástupce ředitele kůru a varhaník, které do té doby v katedrále neexistovalo, a posílit tak personálně provoz katedrály v oblasti hudby. Kapitula má zájem rozvíjet hudbu během liturgie, ale také významně rozvinout mezinárodní varhanní festival v katedrále. Další hudební a kulturní život pak bude probíhat vedle katedrály, kde v současnosti Metropolitní kapitula připravuje víceúčelový sál.

  • Mecenáš, kreslíř a kanovník Metropolitní kapituly Jan Rudolf hrabě Špork

    Mecenáš, kreslíř a kanovník Metropolitní kapituly Jan Rudolf hrabě Špork

    Zajímavé kulaté výročí si připomínáme dne 27. března. Uplyne 330 let od narození další výrazné osobnosti mezi kanovníky Metropolitní kapituly u sv. Víta v Praze, J. Ex. Jana Rudolfa hraběte Šporka, který byl zároveň pomocným pražským biskupem. Jednalo se o velmi činorodého a schopného duchovního proslulého svojí dobročinností. Do dějin vstoupil především jako kněz, který se významným způsobem zasloužil o kanonizaci svatého Jana Nepomuckého, jednoho z hlavních patronů české země, jehož kult se posléze rozšířil do celého světa. V souvislosti s kanonizací svatého Jana pak byl v naší katedrále postaven jeho stříbrný náhrobek podle návrhu J. Emanuela Fischera z Erlachu a sochy svatého Jana Nepomuckého dnes nalezneme prakticky po celém světě, jedna z nich dokonce střeží slavný Milvijský most v Římě, kterému jsme se věnovali v jednom z předchozích článků.

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení