Ve čtvrtek uplynulo 140 let od úmrtí Bedřicha kardinála Schwarzenberga

Ve čtvrtek uplynulo 140 let od úmrtí Bedřicha kardinála Schwarzenberga

Včera, tedy ve stejný den, kdy si připomínáme kulaté výročí narození kanovníka Jan Rudolfa hraběte Šporka, vzpomínáme pro změnu také kulaté výročí úmrtí další výrazné osobnosti spojené s naší katedrálou, 27. pražského arcibiskupa Bedřicha Jana Josefa Celestyna kardinála knížete ze Schwarzenbergu, jednoho z hlavních hybatelů dostavby naší katedrály ve II. polovině 19. století. Toho náš Pán povolal z tohoto světa přesně před 140 lety, dne 27. března 1885.

Jedná se přesně o toho člena knížecí rodiny Schwarzenbergů, které věnoval Karel Havlíček Borovský jeden ze svých epigramů: „Zle, matičko, zle, Švarcnberci zde. Jeden ten je generál a druhý je kardinál. Zle, matičko, zle, Švarcnberci zde. Jeden drží karabáč, druhý říká otčenáš…“ Zjevně negativní vztah slavného českého novináře, spisovatele, básníka a politika konkrétně k pražskému arcibiskupovi má možná původ v jeho osobním odporu vůči katolické církvi, nic však nemění na velkých zásluhách tohoto našeho arcibiskupa, který byl stejně jako Karel Havlíček Borovský významným a zasloužilým vlastencem, i když jeho světonázor byl od toho Havlíčkova zcela jistě odlišný. Na vyjmenování všech zásluh kardinála knížete Schwarzenberga o naši, zemi, město a katedrálu by jeden článek nestačil. Připomeneme si alespoň nejvýznamnější momenty z jeho působení v Praze.

 

Portrét kardinála Schwarzenberga

 

Do Prahy přichází v roce 1850 z místa arcibiskupa salcburského již jako kardinál svaté církve římské, kterým byl jmenován o 8 let dříve. Počínaje jeho nástupem se stalo jakýmsi neoficiálním pravidlem, že funkce pražského arcibiskupa se spojuje s kardinálskou hodností, ačkoliv tomu tak ani později nebylo vždy. U jeho předchůdců na pražském arcibiskupském stolci setkáváme s kardinály jen zcela výjimečně. Bedřich Schwarzenberg byl zemský vlastenec a výrazná postava tzv. staročeské politiky, jeden z iniciátorů petice z roku 1861, která žádala, aby se císař František Josef I. dal korunovat na českého krále. Zasazoval se také o zřízení české univerzity. Založil řadu nadací a dobročinných organizací a významně se přičinil o výstavbu kostela sv. Cyrila a Metoděje v pražském Karlíně. Pro naši katedrálu se jeho nejvýznamnějším počinem stalo založení Jednoty pro dostavbu chrámu svatého Víta, které inicioval již náš kanovník Michal Pešina z Čechorodu. Ten se však samotného založení Jednoty již nedožil. V návaznosti na tento krok byly dokončeny opravy zchátralého torza chóru a Velké jižní věže a provedena dostavba transeptu, trojlodí a západního průčelí s dvěma charakteristickými věžemi. Bedřich Schwarzenberg byl také nadšeným alpinistou. Vystoupil např. na Gross Wiesbachhorn ve Vysokých Taurách, pod nímž leží horská chata pojmenovaná na jeho počest Schwarzenberghütte. Žulový obelisk připomínající jeho návštěvu je i na vrcholu Boubína. Zřejmě největší výkon podal na svém posledním výstupu, kdy jako 64 letý zdolal vrchol Bildstöckljoch (3138). Na počest arcibiskupa byly pojmenovávány cesty, horské chaty, alpinistické společnosti a v Rakousku je dodnes považován za jednoho z průkopníků horolezectví.

 

Socha kardinála Schwarzenberga od J. V. Myslbeka

 

Arcibiskup Schwarzenberg byl vskutku vynikající osobnost, kterou v chórovém ochozu katedrály připomíná nádherná bronzová socha v nadživotní velikosti, zhotovená slavným českým sochařem Josefem Václavem Myslbekem. Zhotovení sochy objednal nástupce kardinála Schwarzenberga, arcibiskup František kardinál hrabě Schönborn-Buchheim-Wolfsthal, který Myslbekovi také zapůjčil rochetu, sutanu, solideo, mozetu i polštář, aby nebyl odkázán jen na svoji fantazii. Velká socha klečícího kardinála tak pomalu vznikala ze samých realistických detailů a pozorování. Konečný hliněný model Myslbek dokončil v roce 1895 za pomoci svých žáků. V chórovém ochozu byla bronzová socha umístěna v roce 1904 architektem Kamilem Hilbertem po dohodě s J. V. Myslbekem. Arcibiskup Schwarzenberg je tak zobrazen klečící naproti oltáři ve Staré arcibiskupské kapli, na kterém můžeme vidět sochu hlavního patrona pražské arcidiecéze a druhého pražského biskupa sv. Vojtěcha, jehož ostatky jsou v oltáři také uloženy, doprovázenou sochami sv. Cyrila a Metoděje. Ve Staré arcibiskupské kapli také nalezl arcibiskup Schwarzenberg místo svého posledního odpočinku vedle svých předchůdců i nástupců. Při prohlídce si všimněte dokonale zpracovaných detailů arcibiskupovy tváře, oblečení a insignií, které dosvědčují skutečné mistrovství Josefa Václava Myslbeka, právem označovaného za nejvýznamnějšího nebo jednoho z nejvýznamnějších českých sochařů 19. století.

Kéž se náš Pán rozpomene na svého věrného služebníka a našeho arcibiskupa a přijme ho do svého království!

Text: Ing. Ondřej Stříteský

Aktuality & články

  • Působivý mramorový oltář stojí skrytý v boční kapli svatého Ondřeje

    Působivý mramorový oltář stojí skrytý v boční kapli svatého Ondřeje

    Zvláště krásné a mimořádně umělecky zdařilé dílo zobrazující utrpení našeho Pána Ježíše Krista se nachází v kapli svatého Ondřeje v chórovém ochozu katedrály. Podobně jako v chórové kapli zde nalezneme na jednom oltářním retáblu celý cyklus ukřižování, uložení do hrobu a zmrtvýchvstání našeho Pána Ježíše Krista. Veliký a nádherně zpracovaný oltář s antependiem a retáblem z bílého mramoru zhotovil německý sochař Wilhelm Theodor Achtermann, velmi zbožný umělec, který své dílo považoval za „modlitbu, bohoslužbu a povolání od Boha.“ Ne náhodou se proto dostal až do Říma, kde se připojil ke skupině malířů zvaných Nazaréni. Reliéfy na tomto oltáři zhotovil z Carrarského mramoru. Jedná se o jeden z nejznámějších mramorů na světě, těžený poblíž města Carrara v Toskánsku. Tento mramor se používal již od konce římské republiky a zvláště ho proslavil italský sochař Michelangelo Buonarroti. Ze stejného mramoru je vyhotovena například slavná Michelangelova pieta v bazilice svatého Petra v Římě nebo socha Davida ve Florencii. Použit byl i na stavbu Trajanova sloupu v Římě.

  • 100 let archeologického výzkumu na Pražském hradě

    100 let archeologického výzkumu na Pražském hradě

    V letošním roce se setkává Metropolitní kapitula u sv. Víta v Praze s Archeologickým ústavem Akademie věd České republiky při několika mimořádných příležitostech. Obě instituce jsou zvláštním způsobem spřízněné. Zatímco naše metropolitní kapitula jakožto nejstarší nepřetržitě existující instituce na českém území již déle než 1000 let spoluvytváří slavnou historii českých zemí a Pražského hradu, Archeologický ústav AVČR pak prostřednictvím svého pracoviště na Pražském hradě již celé jedno století významným způsobem přispívá k jejímu poznání a studiu. A nejen to. Při větších stavebních projektech kapituly na Pražském hradě a na Hradčanském náměstí spolu obě instituce aktivně spolupracují při provádění archeologických výzkumů a ošetřování němých svědků historie, skrytých lidským očím pod úrovní terénu. Velmi intenzivní byla tato spolupráce při úspěšné rekonstrukci objektu Nového proboštství v letech 2020 – 2023, kdy díky péči kapituly a intenzivní účasti kvalifikovaných odborníků z Archeologického ústavu AVČR a Odboru památkové péče Kanceláře prezidenta republiky bylo prostudováno, zdokumentováno a zakonzervováno velké množství dosud skrytých historických konstrukcí a pozůstatků renesančních i gotických budov, které byly objeveny při šetrné rekonstrukci nádvoří a suterénních prostor této unikátní novogotické památky.

  • Zvláštní cesta deskového relikviáře z Trevíru až do Prahy. Trevírský plenář a jeho osudy

    Zvláštní cesta deskového relikviáře z Trevíru až do Prahy. Trevírský plenář a jeho osudy

    V seriálu článků o katedrále a pražském pobytu panovníků ve výslužbě jsme vzpomenuli na několik osobností královské krve, které přišly o trůn prožily na Pražském hradě závěr svého života. Zatímco našeho císaře a krále Ferdinanda V. Dobrotivého sesadil z trůnu revoluční rok 1848, parmská vévodkyně Marie Amálie Habsbursko-Lotrinská a francouzský král Karel X. Bourbonský přišli na Pražský hrad v důsledku revolučních událostí ve Francii. Velká francouzská revoluce a následné tažení Napoleona Bonaparte do Itálie vyhnaly z Parmy naši královskou princeznu Marii Amálii, pozdější Červencová revoluce v roce 1830 pak sesadila z francouzského trůnu Karla X., švagra její popravené sestry, francouzské královny Marie Antoinetty. Oba prožili na Pražském hradě několik let a na oba nám zůstaly v naší katedrále památky. Velká francouzská revoluce, která devastovala sakrální památky ve Francii i na územích okupovaných francouzskou republikánskou armádou, však do naší katedrály poslala ještě jeden zajímavý artefakt, jehož cesta do Prahy je dodnes zahalená tajemstvím a jako zázrakem unikl zkáze. Jedná se o nádherný relikviář, který je součástí Svatovítského pokladu a jeho kopii můžeme vidět na retáblu oltáře v kapli svaté Anny. Podle místa jeho původu ho nazýváme Trevírským plenářem.

  • Vyjádření Metropolitní kapituly u sv. Víta k šířeným pomluvám a nepravdám týkajícím se obsazení pozice varhaníka v Katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha

    Vyjádření Metropolitní kapituly u sv. Víta k šířeným pomluvám a nepravdám týkajícím se obsazení pozice varhaníka v Katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha

    Metropolitní kapitula u sv. Víta v Praze se rozhodla v roce 2023 vytvořit nové pracovní místo Zástupce ředitele kůru a varhaník, které do té doby v katedrále neexistovalo, a posílit tak personálně provoz katedrály v oblasti hudby. Kapitula má zájem rozvíjet hudbu během liturgie, ale také významně rozvinout mezinárodní varhanní festival v katedrále. Další hudební a kulturní život pak bude probíhat vedle katedrály, kde v současnosti Metropolitní kapitula připravuje víceúčelový sál.

  • Mecenáš, kreslíř a kanovník Metropolitní kapituly Jan Rudolf hrabě Špork

    Mecenáš, kreslíř a kanovník Metropolitní kapituly Jan Rudolf hrabě Špork

    Zajímavé kulaté výročí si připomínáme dne 27. března. Uplyne 330 let od narození další výrazné osobnosti mezi kanovníky Metropolitní kapituly u sv. Víta v Praze, J. Ex. Jana Rudolfa hraběte Šporka, který byl zároveň pomocným pražským biskupem. Jednalo se o velmi činorodého a schopného duchovního proslulého svojí dobročinností. Do dějin vstoupil především jako kněz, který se významným způsobem zasloužil o kanonizaci svatého Jana Nepomuckého, jednoho z hlavních patronů české země, jehož kult se posléze rozšířil do celého světa. V souvislosti s kanonizací svatého Jana pak byl v naší katedrále postaven jeho stříbrný náhrobek podle návrhu J. Emanuela Fischera z Erlachu a sochy svatého Jana Nepomuckého dnes nalezneme prakticky po celém světě, jedna z nich dokonce střeží slavný Milvijský most v Římě, kterému jsme se věnovali v jednom z předchozích článků.

  • Mezi kanovníky Metropolitní kapituly byli i dodnes známí kronikáři

    Mezi kanovníky Metropolitní kapituly byli i dodnes známí kronikáři

    Dne 18. března jsme vzpomínali na pražského arcibiskupa Miloslava kardinála Vlka, kterého v ten den náš Pán povolal z tohoto světa. Většina z nás na něj ještě velmi dobře pamatuje, vzpomněli jsme na něj proto i při ranní i večerní mši svaté v naší katedrále. Ve stejný den však odešel k Pánu také jeden z významných kanovníků naší kapituly, kronikář a spisovatel Václav Hájek z Libočan, od roku 1544 také probošt kolegiátní kapituly sv. Kosmy a Damiána ve Staré Boleslavi. Rok jeho narození není přesně známý, ale víme o něm, že zemřel 18. března 1553 v Praze. I jemu věnujeme v těchto dnech naši vzpomínku a přinášíme několik zajímavostí o jeho životě a působení nejen v naší metropolitní kapitule.

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení