Mezi kanovníky Metropolitní kapituly byli i dodnes známí kronikáři

Mezi kanovníky Metropolitní kapituly byli i dodnes známí kronikáři

Dne 18. března jsme vzpomínali na pražského arcibiskupa Miloslava kardinála Vlka, kterého v ten den náš Pán povolal z tohoto světa. Většina z nás na něj ještě velmi dobře pamatuje, vzpomněli jsme na něj proto i při ranní i večerní mši svaté v naší katedrále. Ve stejný den však odešel k Pánu také jeden z významných kanovníků naší kapituly, kronikář a spisovatel Václav Hájek z Libočan, od roku 1544 také probošt kolegiátní kapituly sv. Kosmy a Damiána ve Staré Boleslavi. Rok jeho narození není přesně známý, ale víme o něm, že zemřel 18. března 1553 v Praze. I jemu věnujeme v těchto dnech naši vzpomínku a přinášíme několik zajímavostí o jeho životě a působení nejen v naší metropolitní kapitule.

Podobizna Václava Hájka z Libočan

 

O Václavu Hájkovi se dodnes čeští studenti učí v dějepisu, jeho život a dílo jsou jedním z témat u maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. Jako historik a kronikář bývá často jednostranně posuzován. Hájkova kronika se stala terčem kritiky z hlediska faktografických chyb, a to ze strany dalšího českého kněze Gelasia Dobnera a zejména pak historika Františka Palackého, později se dočkala pro změnu snah o obhajobu. Přínos pana kanovníka Hájka jakožto kronikáře je však minimálně v jedné oblasti naprosto nezastupitelný. V roce 1541 se totiž stal očitým svědkem velkého požáru Prahy, při kterém byla naše katedrála vážně poškozena. Hájkův popis průběhu požáru, který zachvátil náš chrám, je natolik detailní, že z něj dodnes můžeme čerpat cenné umělecko- i stavebně-historické informace. O jejich spolehlivosti nalezneme v katedrále mnoho důkazů. Řada konkrétních stop po ohni odpovídajících Hájkovu popisu je totiž v chóru i v chórovém ochozu dodnes patrná. Nejvýrazněji pak na zábradlí pozdně gotické Královské oratoře, které se dochovalo v originálu pouze ve své západní polovině, celá východní polovina je pak provedena jako dřevěná replika a rozdíl použitých materiálů je na první pohled patrný díky barevnosti. Pan kanovník Hájek pak o zábradlí doslova píše:

„Pavláčka královská kamenná výborným dílem kamenickým udělaná, na kteréž má být obyčej král Jeho Milost i králová Její Milost bývati, ta také nemohla před tím ohněm zůstati, neb ta světnička, kteráž na pavlači byla, divným způsobem shořela a od toho ohně krancové neb zábradla, na kteréž obyčej byl zpoléhati, zapukala se, takže to kamení počna od prostředku neb toho vejstupku královského po pravé ruce k hrobu sv. Víta padalo na zemi. Jinak sklep spodní i svrchní té pavlače zůstal v své celosti.“

Původně se jednalo o utrakvistického kněze, ke katolické víře pak konvertoval v roce 1521. Působil v Rožmitále a také v kostele svatého Tomáše v Praze. Během jeho působení ho však provázely také nemalé existenční potíže a potýkal se často s dluhy. Několikrát byl také vězněn, když se zastal poddaných proti vrchnosti, se kterou se kvůli tomu dostal do sporu. Mělo jít o zavražděnou služebnou manželky karlštejnského purkrabího Jana Bechyně z Lažan a o poddanou Arnošta Krajíře z Krajku, která byla nařčena z čarodějnictví. V roce 1549 se pak vzdal svých hodností a odešel do kláštera dominikánek u svaté Anny na Starém Městě v Praze, kde o čtyři roky umírá.

Podobiznu kanovníka Hájka nalezneme v přízemí kapitulního děkanství, tzv. Mladotova domu ve Vikářské ulici vedle naší katedrály. Na klenbě bývalé kapitulní knihovny je vyobrazen společně s řadou dalších významných kanovníků naší kapituly, jako je kronikář Kosmas, pozdější první pražský arcibiskup Arnošt z Pardubic, ředitel stavby katedrály Beneš Krabice z Weitmile nebo církevní reformátor Jan Milíč z Kroměříže.

Na našeho kanovníka Václava Hájka pamatujeme s vděčností a vyprošujeme mu spásu jeho duše a život věčný.

Text: Ing. Ondřej Stříteský

Aktuality & články

  • Mecenáš, kreslíř a kanovník Metropolitní kapituly Jan Rudolf hrabě Špork

    Mecenáš, kreslíř a kanovník Metropolitní kapituly Jan Rudolf hrabě Špork

    Zajímavé kulaté výročí si připomínáme dne 27. března. Uplyne 330 let od narození další výrazné osobnosti mezi kanovníky Metropolitní kapituly u sv. Víta v Praze, J. Ex. Jana Rudolfa hraběte Šporka, který byl zároveň pomocným pražským biskupem. Jednalo se o velmi činorodého a schopného duchovního proslulého svojí dobročinností. Do dějin vstoupil především jako kněz, který se významným způsobem zasloužil o kanonizaci svatého Jana Nepomuckého, jednoho z hlavních patronů české země, jehož kult se posléze rozšířil do celého světa. V souvislosti s kanonizací svatého Jana pak byl v naší katedrále postaven jeho stříbrný náhrobek podle návrhu J. Emanuela Fischera z Erlachu a sochy svatého Jana Nepomuckého dnes nalezneme prakticky po celém světě, jedna z nich dokonce střeží slavný Milvijský most v Římě, kterému jsme se věnovali v jednom z předchozích článků.

  • Kapli svatého Kříže zdobí pozdně renesanční Milánský kříž

    Kapli svatého Kříže zdobí pozdně renesanční Milánský kříž

    Další zajímavou ukázku sochařského a pasířského zpracování Kristova utrpení Vám přinášíme z kaple, která je svatému Kříži přímo zasvěcena. Tuto kapli nalezneme v chórovém ochozu v těsném sousedství tzv. královské oratoře, které jsme se již věnovali v samostatném článku v loňském roce. Kaple samotná je unikátní svým nepravidelným půdorysem a oknem umístěným mimo její osu. Tato nepravidelnost má však logickou stavebně-historickou příčinu. Matyáš z Arrasu, první stavitel katedrály, zakládal boční kaple na půdorysu části pravidelného osmiúhelníku a jeho kaple tak uzavírá pět stěn. Kaple svatého Kříže však byla postavena v těsném sousedství tehdy ještě stojící románské baziliky s kapitulním domem a zde mistr Matyáš své dílo skončil. Teprve jeho nástupce Petr Parléř se pustil do postupné demolice románského areálu a navázal stavbou dalších kaplí a vysokého chóru. Parléř však kaple zakládal na obdélníkovém nebo čtvercovém půdorysu a právě tato změna vyvolala nutný geometrický zlom, který se projevil právě v kapli svatého Kříže. Nepravidelnou spáru mezi dílem Matyáše z Arrasu a Petra Parléře můžeme vidět vedle okna této kaple, na protější straně chóru katedrály ji nalezneme na stěně Staré sakristie hned vedle pilíře sousední kaple sv. Anny.

  • Poslední český král žil skoro 30 let na královském Pražském hradě

    Poslední český král žil skoro 30 let na královském Pražském hradě

    Dvanáct poměrně klidných let panování posledního korunovaného českého krále a císaře rakouského Ferdinanda V. přerušily revoluční události roku 1848. Ferdinand V. na nátlak okolí dne 2. prosince toho roku abdikoval a předal žezlo svému synovci, osmnáctiletému Františkovi Josefovi I. Stalo se tak v Arcibiskupském paláci v Olomouci. Svůj státnický důchod pak Ferdinand trávil na Pražském hradě, kde pro něj bylo upraveno jedno křídlo Nového královského paláce na II. nádvoří. Z Prahy často odjížděl na zámky v Ploskovicích a v Zákupech. Ačkoliv ho od narození provázely vážné zdravotní problémy, které mu znemožnily samostatně vykonávat vládu, dožil se na svou dobu úctyhodného věku 82 let a jako panovník ve výslužbě obýval Pražský hrad celých 27 let.

  • Zvěstování Páně oslavíme v katedrále v úterý 25. března

    Zvěstování Páně oslavíme v katedrále v úterý 25. března

    V průběhu liturgického roku opakovaně prožíváme a oslavujeme nejvýznamnější události v dějinách spásy. Od očekávání příchodu Krista na svět přes jeho narození, klanění Tří Králů a křest, veřejné působení, slavný vjezd do Jeruzaléma, Poslední večeři, odsouzení, ukřižování, a smrt až po jeho zmrtvýchvstání, nanebevstoupení a seslání Ducha Svatého. Události, které se odehrály dle tradice v rozmezí 33 let a ve skutečnosti možná ještě o něco více, neboť Kristus byl dle některých pramenů ukřižován až ve svých 40 letech, si připomeneme vždy během cyklu, který trvá pouhý jeden rok.

  • Ukřižovaný od Františka Bílka zdobí levou loď katedrály

    Ukřižovaný od Františka Bílka zdobí levou loď katedrály

    Výrazným, avšak trochu opomíjeným dílem zobrazujícím Kristovo ukřižování je takzvaný Bílkův oltář, umístěný v severní boční lodi katedrály. Jedná se o monumentální secesní dílo, započaté ještě v dobách Rakousko-Uherska a dokončené v době první Československé republiky. Svým osamělým umístěním, kdy vstupuje z boku do prostoru vstupní lodi, je kolemjdoucími spíše míjen a jedná se v podstatě pouze o sochařské dílo, ke slavení mše svaté totiž oltář není uzpůsoben. Na oltářní mense se nachází další plastiky a liturgické knihy (misály) na pultících zde jsou zde umístěny v podobě bronzových sochařských děl. Postava ukřižovaného Krista na retáblu oltáře je však vskutku monumentální. Oltář vznikl na objednávku prezidenta Československé republiky Tomáše G. Masaryka, jak připomíná tabulka na boku oltářní mensy. Prezidentovo jméno však bylo komunistickým režimem z oltáře odstraněno a nebylo již nikdy doplněno. Na tabulce tak se tak dočteme: „Oltář počat roku 1906, roku 1926 ukončen a zakoupen (……….) r. 1927 osazen ve chrámu sv. Víta.“

  • Putování po katedrále připomene výročí úmrtí Miloslava kardinála Vlka

    Putování po katedrále připomene výročí úmrtí Miloslava kardinála Vlka

    V březnu nás zavede náš cyklus Putování po katedrále opět do Nové arcibiskupské kaple. Dne 18. března zde vzpomeneme na 35. pražského arcibiskupa Miloslava kardinála Vlka, kterého náš Pán povolal z tohoto světa po těžké nemoci v roce 2017. V arcibiskupské hrobce pod touto kaplí pak kardinál Vlk nalezl místo svého posledního odpočinku vedle svých předchůdců a vedle našeho kapitulního děkana Msgre. ThDr. Antonína Podlahy.

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení