Ferdinand I. a výstavba varhanní kruchty

Ferdinand I. a výstavba varhanní kruchty

V souvislosti s letošním výročím 460 let od smrti císaře a krále Ferdinanda I. Vám přinášíme první článek o stavebním vývoji naší katedrály v době jeho vlády. 

Ničivý požár, který v roce 1541 zpustošil levobřežní část Prahy, postihl v celém rozsahu i naši katedrálu, ze které zůstalo prakticky pouze vyhořelé torzo chóru a Velké jižní věže. Jakkoliv král Ferdinand velmi usiloval o dokončení stavby dómu, jak dokládají záznamy z let 1537 a 1538, požár znamenal zásadní zlom. Veškeré další úsilí metropolitní kapituly a krále Ferdinanda směřovalo k záchraně toho, co z impozantního kostela zbylo. Přes četné další pokusy a několik provedených stavebních úprav zůstalo po tomto požáru torzo chrámu, tvořené pouze jeho chórem, chórovým ochozem, věncem kaplí a nedostavěnou Velkou jižní věží zakonzervované až do II. poloviny 19. století.

Během požáru nebyl ušetřen ani tehdejší kůr a varhany. Jak uvádí očitý svědek, známý kronikář a náš kanovník Václav Hájek z Libočan, „..komora pak, v kteréž byl orloj v kostele, ta zapálivši se hořela vzhůru, až oheň přišel pod krovy škřidličné, kteříž byli na kůru, a ti s makovicemi pozlacenými dolů padaly… skrze závorníky pak sklepové oheň padaje děrami, zapálil varhany, kteréž všecky na zemi spadly i shořely, a odtud se zapálily stolice, kteréž byly z dříví javorového a dubového, a obrazy výborným dílem řezané, též i výborní pulpitové, všecko tu shořelo..“

Výzdoba točitého schodiště k varhanám

 

Výstavba nové hudební kruchty pak proběhla v letech 1557 – 1561 a byla provedena již v renesančním slohu. Jejím autorem je stavitel Bonifác Wohlmut, jehož návrh král Ferdinand upřednostnil před řešením italského architekta Giovanni de Campione. Návrh Bonifáce Wohlmuta krále oslovil a ocenil ho jako „velmi umný, půvabný a vhodný pro kostel.“ Jednalo se však o počin značně novátorský. Západní část dosud slohově čistého gotického chóru náhle uzavřela výrazná renesanční konstrukce antického vzezření s dvěma řadami arkád a sloupy s iónskými hlavicemi. A tak tomu zůstalo až do I. poloviny 20. století. Teprve po dokončení novogotické dostavby katedrály, zvětšila její zastavěnou plochu více než dvojnásobně, byla posledním dómským stavitelem Kamilem Hilbertem okolo roku 1926 Wohlmutova kruchta rozebrána. Tímto počinem došlo k propojení interiéru gotického chóru a novogotické dostavby trojlodí a transeptu. Je pozoruhodné, že v dnešní podobě a impozantní velikosti s charakteristickým rozetovým oknem na západě tak interiér katedrály existuje teprve 98 let. Původní podoba chóru, zakončeného na západní straně renesanční kruchtou, je zachycena ještě na několika černobílých fotografiích, které si můžete v tomto článku prohlédnout. Za pozornost stojí rovněž historická černobílá fotografie zachycující pohled přes zábradlí kruchty do chóru k hlavnímu oltáři. Právě sem umístil Jan Neruda děj jedné ze svých malostranských povídek s názvem „Svatováclavská mše.“  

Původní pohled z kruchty do staré části katedrály

 

Kamil Hilbert však renesanční kruchtu zachoval i pro budoucí generace a znovu ji v nepatrně pozměněné podobě sestavil v severní části transeptu, kde ji můžeme obdivovat dodnes. Ačkoliv nový západní závěr značně zvětšené katedrály uzavřela novogotická hudební kruchta, projekt velkých varhan pro katedrálu, které budou umístěny právě zde, je realizován až v současnosti a Wohlmutova renesanční kruchta, přemístěná Hilbertem do boční části chrámu, tak dodnes slouží svému původnímu účelu a právě z ní dodnes slyšíme při bohoslužbách varhany, chrámový sbor i orchestr. V přízemní části kruchty, která původně tvořila vstup do chrámu na jeho západní straně, vznikla chórová kaple, ve které je dnes umístěn hlavní svatostánek katedrály a ve všední dny jsou zde slouženy ranní mše svaté. Právě v chórové kapli můžeme dnes obdivovat valenou klenbu pokrytou sítí goticky profilovaných žeber, pod kterou je zvláštním způsobem podvěšena další vrstva volných žeber. Na původní umístění kruchty v západní části chóru dodnes upomínají dva ostře seříznuté fragmenty kamenných renesančních profilací, které můžeme pozorovat nad kazatelnou a nad barokním náhrobkem Leopolda Šlika v sousedství Svatováclavské kaple.   

Valená klenba s gotickými žebry v chórové kapli

 

Zatímco samotná kruchta se až na několik detailů dochovala ve své původní podobě, varhan na ní bylo v průběhu necelých 500 let postaveno více. Původní tzv. Ferdinandovy varhany, jejichž část můžeme vidět u hrobu sv. Jana Nepomuckého na dřevořezbě Kašpara Bechtelera, znázorňující vyplněnění katedrály kalvinisty v roce 1619, kompletně shořely během pruského bombardování Prahy v roce 1757.

Dřevořezba Kašpara Bechtelera s částí původních varhan

 

Tehdy pruská armáda, vedená samotným králem Friedrichem Velikým, podnikla nejrozsáhlejší vojenský útok na Prahu v dějinách a zasypala celé tehdejší město dělovými koulemi a zápalnými granáty. Jeden z nich dopadl 3. června také na Wohlmutovu kruchtu a z majestátních varhan, ve své době údajně největších na světě, zbylo jen několik kapek cínu vpitých do zábradlí hudební kruchty a rozsáhlé škody způsobené žárem z hořícího nástroje na dvou klenebních polích vysokého chóru. Tyto klenby proto musel Kamil Hilbert ve 20. století přezdít a v důsledku statického narušení konstrukcí musela být pod klenby chóru vložena horní řada železných táhel.

Část barokních varhan Antonína Gartnera

 

Na místě shořelého renesančního nástroje postavil tachovský varhanář Antonín Gartner v roce 1762 barokní nástroj, který vydržel funkční prakticky do konce 19. století a jednalo se o jedny z největších barokních varhan na českém území. Nepřežily však dostavbu katedrály a přemístění Wohlmutovy kruchty do severní části transeptu, protože většina jeho částí byla doslova rozkradena. V roce 1929 tak byla na 2. patře kruchty sestavena pouze jejich prospektová část, která dodnes slouží jako kulisa.

Současné varhany od Josefa Mölzera

 

Současný funkční nástroj se nachází na 1. patře kruchty a jedná se o třímanuálové romantické varhany, postavené kutnohorským varhanářem Josefem Mölzerem, který si v době I. republiky počeštil jméno na „Melzer.“ Varhany měly být původně dokončeny v roce svatováclavského milenia, kdy byla dostavěná katedrála vysvěcena, k jejich faktickému dokončení však došlo až v roce 1930. Více podrobností o našich varhanách vám však přineseme v dalších článcích.

Historické fotografie: Knihovna pražské metropolitní kapituly

Text a ostatní fotografie: Ing. Ondřej Stříteský

Aktuality & články

  • V katedrální kapli svatého Ondřeje se potkává středověk a moderna

    V katedrální kapli svatého Ondřeje se potkává středověk a moderna

    Poslední listopadový den, na který letos zároveň připadá konec liturgického roku, slavíme svátek svatého apoštola Ondřeje, bratra svatého Petra a jednoho z prvních Kristových učedníků, který také zemřel mučednickou smrtí na kříži. V naší katedrále je mu zasvěcena jedna z Parléřových kaplí, která přímo sousedí s kaplí svatého Václava. V ní také oslavíme ranní mši svatou v rámci našeho cyklu Putování po katedrále. Jedná se sice o kapli původně středověkou, její původní výzdoba se ale nedochovala a většina uměleckých děl v této kapli pochází až z 19. století.

  • Metropolitní kapitula zvolila proboštem opět Mons. Václava Malého

    Metropolitní kapitula zvolila proboštem opět Mons. Václava Malého

    V úterý 12. listopadu byl na podzimním zasedání Metropolitní kapituly u svatého Víta v Praze zvolen do funkce probošta kapituly opět Mons. Václav Malý. Ten je kanovníkem kapituly od roku 1996 a jejím proboštem od roku 2002. Volbu probošta potvrdil v úterý 19. listopadu i pražský arcibiskup Jan Graubner. Přejeme hojnost Božího požehnání, sil a zdraví do díla! 

  • Seriál k výročí položení základního kamene – část 2. – rotunda svatého Víta

    Seriál k výročí položení základního kamene – část 2. – rotunda svatého Víta

    Při příležitosti oslav 680. výročí položení základního kamene současné gotické katedrály jsme připomněli existenci dvou předchozích románských kostelů zasvěcených sv. Vítu, které v areálu Pražského hradu plnily již od desátého století rovněž funkci kostela biskupského, tj. katedrálního. Zatímco románská rotunda sv. Víta zanikla již v jedenáctém století, kdy ustoupila stavbě baziliky založené knížetem Spytihněvem, bazilika sloužila další tři století. Chór nové gotické katedrály vyrůstal nejprve vedle ní, než Petr Parléř započal s její postupnou demolicí. 

  • Katedrála slaví 680 let od položení základního kamene

    Katedrála slaví 680 let od položení základního kamene

    Při slavnostní mši svaté ve středu 20. listopadu v 18 hodin si připomeneme kulaté výročí 680 let od položení základního kamene naší katedrály. Jedná se o jeden z významných milníků v jejích dějinách, paradoxně však nikoliv o její počátek. V tento den byl totiž položen základní kámen až ke stavbě současného gotického dómu, který postupně nahradil starší biskupský kostel – románskou baziliku, zasvěcenou rovněž svatému Vítu. Úplně první pražskou katedrálou však byla již románská rotunda, vystavěná v místě západní části dnešního chóru a příčné lodi již knížetem Václavem v I. polovině 10. století. Ten v rotundě uložil ostatek jejího hlavního patrona svatého Víta, který mu daroval saský vévoda a východofranský král Jindřich Ptáčník. Nejpozději od roku 971 pak při kostele sv. Víta působí kolegium kněží, ze kterého posléze vznikla naše kapitula a v roce 973 se rotunda stala sídelním kostelem pražského biskupa, tedy katedrálou. V době položení základního kamene třetí a současné budovy, které si připomeneme, tak Praha již bezmála 400 let katedrálu svatého Víta měla. 

  • Setkání středověku a 20. století v kapli sv. Václava

    Setkání středověku a 20. století v kapli sv. Václava

    Žádný další prostor na českém území se nemůže svým významem a krásou měřit s kaplí svatého Václava v naší katedrále. Snad jen kaple sv. Kříže na hradě Karlštejn, určená dříve pro uchovávání korunovačních klenotů Svaté říše římské, byla svého času významnější, dnes bychom tam však už říšské korunovační klenoty nenašli. Naproti tomu Svatováclavská kaple svůj účel plní dosud. Hrob hlavního patrona a věčného panovníka české země, našeho svatého knížete Václava, se na tomto místě nachází již bezmála 1100 let a kaple vyzdobená broušenými a leštěnými drahými kameny vsazenými do pozlacené malty byla vystavěna Petrem Parléřem právě nad světcovým hrobem. Článek pojednávající o kapli jsme již jednou přinesli. Dnes se zaměříme zejména na konkrétní prvky, které jsou v katedrále unikátní, a to jsou její starobylé dveře.

  • Okna Staré klenotnice katedrály svatého Víta dodnes ukrývají fragmenty středověku

    Okna Staré klenotnice katedrály svatého Víta dodnes ukrývají fragmenty středověku

    Katedrálu od jejího dokončení v I. polovině 20. století obdivují zástupy návštěvníků nejen pro její celkovou monumentalitu, ale také pro velké množství hodnotných uměleckých děl i drobných a zajímavých stavebních a kamenosochařských detailů. Jak je vůbec možné, že se jich tolik po dlouhých staletích na tak exponovaném místě dochovalo?

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení