Měla být svatovítská katedrála barokní perlou Hradčan? Giovanni Domenico Orsi a jeho dílo

Měla být svatovítská katedrála barokní perlou Hradčan? Giovanni Domenico Orsi a jeho dílo

V letošním roce uplyne 390 let od narození významného italského architekta a stavitele, který se zajímavým způsobem zapsal do stavebních dějin naší katedrály. 

Giovanni Domenico Orsi (*1634 Vídeň, +1679 Praha) vyprojektoval dostavbu pražské katedrály ve zcela jiném stylu, než ji známe dnes a chybělo velmi málo, aby zásadním způsobem změnil hlavní dominantu panoramatu města Prahy. Na místě novogotického trojlodí se dvěma charakteristickými štíhlými věžemi a rozetovým oknem v západním průčelí tak měla stát mohutná barokní stavba s velkou kopulí a západním průčelím bez věží ve stylu podobném staroměstskému kostelu sv. Šimona a Judy. Pražská katedrála tak mohla být dostavěna podobným způsobem jako dóm v bavorském Pasově, který byl po velkém požáru v roce 1662 přestavěn v barokním slohu a dochoval se pouze pozdně gotický barokně upravený chór.

Pozoruhodná na tomto projektu dostavby je zejména skutečnost, že se mu podařilo opustit rýsovací prkna a barokní dostavba pražské katedrály byla v roce 1673 skutečně zahájena! Slavnosti položení základního kamene dostavby v září toho roku se zúčastnil sám císař a král Leopold I. a pražský arcibiskup Matouš Ferdinand Sobek z Bílenberka, který byl spolu s kanovníkem Tomášem Pešinou z Čechorodu hlavním hybatelem celého projektu. Smrtí arcibiskupa o dva roky později také celý tento projekt končí, práce byly nejprve přerušeny a poté pro nedostatek financí zcela zastaveny. Od té doby rozestavěné barokní trojlodí chátralo až do poloviny 19. století, kdy byly hotové pilíře strženy, aby uvolnily místo novogotické dostavbě chrámu.

Šipkou vyznačená rozestavěná barokní část.

 

Můžeme je však vidět ještě na slavném Langweilově modelu v Muzeu hlavního města Prahy nebo na dobových obrazech, nejlépe patrně na obrazu korunovace císaře Leopolda II. českým králem. Dva jižní pilíře při velké jižní věži katedrály byly postaveny až do výšky zamýšlené boční lodi, na severní straně byly postaveny pilíře do výšky asi 2,5 metru a rozestavěna byla i severní obvodová stěna. V roce 1842 pak byly všechny tyto pozůstatky pokusu o barokní dostavbu zbořeny. Podobu plánované barokní dostavby jsme schopni částečně rekonstruovat na základě dobové ikonografie. Existuje poměrně podrobná dobová rytina, podobu interiéru i exteriéru se pokusil zakreslit i náš současník, architekt Michael Brix, jehož kresby jsou v úvodu tohoto článku.

Na začátku 19. století zpracoval velmi kvalitní olejovou malbu hypotetické podoby interiéru barokně dostavěné katedrály malíř Ludvík Kohl. Jelikož Orsi navazoval ve své práci na italskou architekturu i na realizace monumentálních katedrál v Salzburgu nebo Pasově, lze předpokládat, že i dostavba pražské katedrály měla být vskutku velkolepá. Orsiho práci si můžeme dnes v Praze prohlédnout na jiných místech. Za pozornost stojí zejména znamenitým způsobem vyzdobený teologický sál Strahovské knihovny či Kolowratský palác na Ovocném trhu. Patrně nejvýraznější Orsiho stavbou na panoramatu Prahy je tzv. Profesní dům uprostřed Malostranského náměstí v Praze, spojený s kostelem sv. Mikuláše, postavený pro jezuitský řád.

Autor: Ing. Ondřej Stříteský,  Kresba: Michael Brix

Aktuality & články

  • O adventu zní v katedrále rorátní zpěvy

    O adventu zní v katedrále rorátní zpěvy

    Ještě před samotným začátkem adventní doby uslyšíme na náměstích a z obchodů mnoho vánočních písní včetně těch tradičních českých, oslavujících narození Pána Ježíše Krista. Slavnost připomínající událost Narození Páně nás ve skutečnosti teprve čeká a od 25. prosince uslyšíme vánoční písně i v našich chrámech. Naše země vyniká mimořádným kulturním bohatstvím mimo jiné právě v oblasti vánočních písní. Neméně cenný a obsáhlý poklad máme také v našich písních adventních, které však zůstávají trochu stranou pozornosti, neboť tato překrásná a tajemná doba samotného očekávání příchodu Pána Ježíše Krista a její tradice byly bohužel trochu vytlačeny ze všeobecného povědomí veřejnosti. Tyto starobylé české adventní písně můžete slyšet právě během našich rorátních bohoslužeb, na které Vás srdečně zveme a které se budou v adventní době konat v naší katedrále každý den.

  • Vzpomínáme na Msgre. Stanovského a profesora Opatrného

    Vzpomínáme na Msgre. Stanovského a profesora Opatrného

    V prosinci je katedrála nejen místem adventního usebrání doplněného zpěvem hravých adventních písní, ale také místem vzpomínání a občas i zapomínání… Tak je tomu i v případě několika výročí úmrtí, které bychom Vám rádi připomněli. Již 5. prosince vzpomeneme věčné památky Msgre. Otty Lva Stanovského a o dva dny později 7. prosince profesora Jana Opatrného. Oba dva si naši pozornost určitě zaslouží. 

  • Seriál k výročí položení základního kamene – část 3. – bazilika svatého Víta, Václava, Vojtěcha a panny Marie

    Seriál k výročí položení základního kamene – část 3. – bazilika svatého Víta, Václava, Vojtěcha a panny Marie

    V souvislosti s kulatým výročím 680 let od položení základního kamene naší katedrály přinášíme další článek o stavebním vývoji románských staveb, které současný gotický chrám postupně nahradil. Zatímco pramenů k poznání rotundy založené svatým Václavem nemáme k dispozici příliš mnoho, ze svatovítské baziliky založená knížetem Spytihněvem se dochovalo stavebních prvků a konstrukcí mnohem více. Stavba bazilika měla být dle kronikáře a kapitulního děkana Kosmy zahájena na svátek sv. Václava v roce 1060. Postupně zde vznikl poměrně rozsáhlý a členitý komplex staveb, který vedle trojlodní baziliky se dvěma chóry a transeptem zahrnoval také kapitulní dům s klášterní dispozicí na její severní straně, který zasahoval až do současné Vikářské ulice. 

  • Mučednictví za víru je v katedrále přítomno nejen o Červené středě

    Mučednictví za víru je v katedrále přítomno nejen o Červené středě

    Poslední středu v liturgickém roce pamatujeme na naše spolubratry pronásledované pro víru. Jedná se o poměrně nový mezinárodní památný den, který je nazýván Červená středa a nejen kostely bývají osvětleny červenou barvou, připomínající krev mučedníků. V minulých ročnících byla v tento den červenou barvou osvětlena například i Petřínská rozhledna. V katedrále si tento památný den připomeneme při ranní mši svaté v 7:00 v Thunovské kapli v rámci našeho cyklu Putování po katedrále.

  • Svatovítské varhanní večery před půlrokem zaplnily svatovítskou katedrálu

    Svatovítské varhanní večery před půlrokem zaplnily svatovítskou katedrálu

    V červenci letošního roku proběhl třináctý ročník festivalu Svatovítské varhanní večery, který pořádá Metropolitní kapitula u sv. Víta v Praze ve spolupráci se Správou Pražského hradu. Letošní ročník byl velmi úspěšný z hlediska počtu posluchačů, jejich nadšených reakcí i ohlasů odborného tisku. Na pěti koncertech se představili s pestrými programy umělci čeští, ale své umění předvedli i hudebníci ze Slovenska a Francie.

  • V katedrální kapli svatého Ondřeje se potkává středověk a moderna

    V katedrální kapli svatého Ondřeje se potkává středověk a moderna

    Poslední listopadový den, na který letos zároveň připadá konec liturgického roku, slavíme svátek svatého apoštola Ondřeje, bratra svatého Petra a jednoho z prvních Kristových učedníků, který také zemřel mučednickou smrtí na kříži. V naší katedrále je mu zasvěcena jedna z Parléřových kaplí, která přímo sousedí s kaplí svatého Václava. V ní také oslavíme ranní mši svatou v rámci našeho cyklu Putování po katedrále. Jedná se sice o kapli původně středověkou, její původní výzdoba se ale nedochovala a většina uměleckých děl v této kapli pochází až z 19. století.

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení