Okna Staré klenotnice katedrály svatého Víta dodnes ukrývají fragmenty středověku

Okna Staré klenotnice katedrály svatého Víta dodnes ukrývají fragmenty středověku

Katedrálu od jejího dokončení v I. polovině 20. století obdivují zástupy návštěvníků nejen pro její celkovou monumentalitu, ale také pro velké množství hodnotných uměleckých děl i drobných a zajímavých stavebních a kamenosochařských detailů. Jak je vůbec možné, že se jich tolik po dlouhých staletích na tak exponovaném místě dochovalo?

Takovou otázku si kolemjdoucí kladou zejména díky slohové čistotě novogotické dostavby a puristické rekonstrukci chóru, která probíhala od II. poloviny 19. století. Ve skutečnosti však díky několika pohromám, které chrám během dějin postihly, ale i v důsledku povětrnostních vlivů mnoho původních prvků stavby nepřežilo. Nedostavěné torzo chrámu bylo postupně opravováno, zvětralé kamenné bloky byly postupně nahrazovány replikami a kromě velkého požáru v roce 1541 to bylo zejména pruské bombardování v roce 1757, které významným způsobem poškodilo severní část vnějšího opěrného systému a vysokého chóru, kde bylo mnoho kamenosochařských detailů doslova otlučeno a muselo být při opravě doplněno. Radiálně se rozebíhající mikrotrhliny v pískovcových blocích vzniklé po dopadu pruských dělových koulí jsou na severních opěrácích při prohlídce z lešení identifikovatelné dodnes. I ze středověkého chóru, věnce kaplí a opěrného systému se dochoval zcela původní v podstatě jen skelet, byť na jižní straně orientované směrem do města bychom středověkých kamenických detailů nalezli mnohem více. Bohužel bychom již těžko hledali v oknech katedrály původní kamenné kružby, které obdivujeme pro jejich subtilní provedení a velmi složité a bohatě zpracované tvarosloví v rozsáhlých plochách velkých oken vysokého chóru, hlavní lodi a transeptu. Ty jsou z převážné většiny doplněné až v 19. a 20. století během rekonstrukce a dostavby chrámu. Tedy až na tři výjimky.

 

Okna Staré klenotnice z interiéru

 

V katedrále se nacházejí jediná tři okna, kde se původní středověké kružby ještě dosud dochovaly. Jedná se o menší a nenápadná gotická okénka vedoucí do prostor Parléřovy Staré klenotnice, situované nad Starou sakristií. Z vnitřní strany nejsou pro návštěvníky dostupná, ale lze si je velmi dobře prohlédnout v exteriéru z Vikářské ulice, nejlépe z úrovně velké kované mříže u kapitulního děkanství (tzv. Mladotova domu) č.p. 37. Uvidíme zde stěnu rozdělenou mohutným pilířem jednoho z opěráků, ve které jsou dvě řady zamřížovaných oken. Dolní tři okna patří Staré sakristii a okenní kružby neobsahují. Horní tři okna vedou do zmíněné Staré klenotnice a spatříme v nich typické dělení gotického okna se dvěma tzv. jeptiškami. Tyto kružby pochází z období okolo roku 1360 a dochovaly se téměř neporušené. Snad k tomu přispěla i jejich poloha poměrně nízko nad úrovní terénu, kdy tato navíc ještě zamřížovaná okna byla okolními stavbami chráněna před pruským dělostřelectvem. Stará klenotnice a Stará sakristie zůstaly navíc dle svědectví našeho kanovníka Václava Hájka z Libočan jako jedny z mála částí chrámu prakticky nedotčené velkým požárem na jaře roku 1541 a o století později byly ušetřené i řádění kalvinistů.

 

Tři středověká okna vedoucí do Staré klenotnice vidíme ve druhém patře

 

Při opravdu velmi detailní prohlídce těchto oken bychom zjistili, že se odlišují i profilace nejvýchodněji situovaných oken klenotnice i sakristie od oken ostatních. I to má svoji logickou příčinu. Právě prvním oknem prochází spára mezi východní části stavby vybudovanou Matyášem z Arrasu a navazující dostavbou sakristie a klenotnice provedenou Petrem Parléřem. Zatímco první okna v obou řadách přinejmenším započal budovat ještě mistr Matyáš, zbývající dvě již pocházejí z dílny Petra Parléře. Mohutný opěrák mezi okny pak stojí pravděpodobně přímo na původních základech obvodové stěny románského kapitulního domu (tzv. „kláštera kostela pražského“), který zde v době zahájení stavby sakristie ještě stál a teprve Petrem Parléřem byl odstraněn.

Stará sakristie i Stará klenotnice jsou plné mnoha dalších architektonických pozoruhodností. O těch nejzajímavějších z nich pro Vás připravujeme další články.

Text i foto: Ing. Ondřej Stříteský

Aktuality & články

  • Výročí úmrtí Karla kardinála Kašpara, našeho kanovníka a knížete-arcibiskupa

    Výročí úmrtí Karla kardinála Kašpara, našeho kanovníka a knížete-arcibiskupa

    V krušných letech okupace českých zemí nacistickou Německou říší a v průběhu II. světové války odchází k Pánu velká osobnost naší církve, první československý kardinál, poslední kníže-arcibiskup pražský a někdejší kanovník naší metropolitní kapituly ThDr. JUDr. Karel Kašpar. Výročí jeho smrti si připomínáme dne 21. dubna, zemřel v roce 1941. O měsíc později, o slavnosti svatého Jana Nepomuckého dne 16. května, budeme slavit 155. výročí jeho narození.

  • O filii et filiae, Rex caelestis, Rex gloriae, morte surrexit hódie, Alleluia!

    O filii et filiae, Rex caelestis, Rex gloriae, morte surrexit hódie, Alleluia!

    Každou neděli v 17 hodin se kanovníci naší metropolitní kapituly scházejí v chóru katedrály ke společné modlitbě v podobě slavnostních zpívaných nešpor. Jedním z jejich úkolů je totiž modlit se společně modlitby z liturgie hodin. Tuto takzvanou denní modlitbu církve se podle kanonického práva závazně modlí všichni duchovní, tedy biskupové, kněží a jáhni. Modlí se ji povinně většinou také mniši a mnozí řeholníci. Laici se ji mohou modlit dobrovolně. Některá společenství duchovních však jsou navíc vázána takzvanou chórovou povinností, kdy se modlí liturgii hodin společně v chóru svého kostela. Platí to zejména pro mnichy a mnišky církevních řádů a řeholníky a řeholnice některých kongregací a stejně tak pro kanovníky katedrálních i kolegiátních kapitul, kteří se za tím účelem scházejí ve své katedrále nebo kolegiátním chrámu. Kapituly kanovníků totiž byly svým založením klášterním společenstvím původně dost podobné, teprve postupem času se přetvořily v kolegia biskupů a kněží odlišného charakteru. Společná chórová modlitba jim však zůstala a v katedrálách a kolegiátních chrámech jsou v presbytáři umístěny chórové lavice, ve kterých kanovníci při společné modlitbě zasedají stejně jako mniši v klášterních chrámech.

  • Beránek ovce vykoupil, když muka kříže podstoupil, alleluja!

    Beránek ovce vykoupil, když muka kříže podstoupil, alleluja!

    Slavnostní Zmrtvýchvstání Páně vstupujeme do dalšího a zároveň nejslavnostnějšího období celého liturgického roku vůbec. Kristus, který svou obětí na kříži přemohl pekelné mocnosti a zazářil jako světlo, které rozehnalo temnoty, vstává třetího dne z hrobu. Setkává se s Marií Magdalenou, s apoštoly a svými učedníky. „Nolli me tangere“ – „Nedotýkej se mě, ještě jsem se nevrátil k svému Otci. Běž a pověz bratřím, že odcházím k svému i vašemu Bohu a Otci.“ To byla Jeho první slova k Marii Magdaleně, když ho spatřila po Jeho slavném vzkříšení a poznala v něm našeho Pána. Ještě několikrát se svým učedníkům zjevil, než po čtyřiceti dnech slavně vstoupil na nebesa. Oslavený vzkříšený Kristus je zobrazován jako vítězný král v rudém plášti s ranami na rukou, nohou a v boku, s rozjasněnou tváří a s praporem v ruce.

  • Slavné Kristovo vzkříšení oslaví starobylý chvalozpěv

    Slavné Kristovo vzkříšení oslaví starobylý chvalozpěv

    „Ať slavné Kristovo vzkříšení naši tmu ve světlo promění!“

    Tímto zvoláním k zapálené a požehnané velikonoční svíci u velikonočního ohně, která symbolizuje vzkříšeného Krista, zahájí kněz po setmění procesí k oltáři. Tam budou slaveny obřady z vigilie veliké noci, kdy Kristus rozlomil pouta smrti, vstal z mrtvých, aby se následně ukázal svým učedníkům a po čtyřiceti dnech vstoupil na nebesa jako Král slávy. Veliké a nádherné tajemství této noci, tajemství naší spásy a vykoupení z otroctví hříchu je oslavováno jako světlo, které přináší Kristus a rozhání jím pekelné temnoty, Kristus sám je označován jako to světlo. Takto ho oslavuje i známá velikonoční píseň, zpívaná v českých zemích: „Aleluja! Vstal z mrtvých Kristus oslavený,  tma pekel před ním utíká! Z ran, jež jsou divem zaceleny, vítězná záře proniká!“

  • 15. výročí úmrtí kanovníka a faráře Mons. Miroslava Vágnera

    15. výročí úmrtí kanovníka a faráře Mons. Miroslava Vágnera

    Zelený čtvrtek je zároveň velkou slavností kněží. Ten den totiž náš Pán Ježíš Kristus ustanovil svátost kněžství, když při večeři se svými učedníky pozdvihl chléb a kalich s vínem a řekl: „Toto je moje tělo“ a „Toto je moje krev,“ „Toto je smlouva nová a věčná, to konejte na mou památku!“ Proto se v dopoledních hodinách tradičně setkávají kněží z celé diecéze se svým biskupem v katedrálách, obnovují svůj slib poslušnosti a při slavné mši svaté, které je nazývána Missa chrismatis, jsou posvěceny oleje, užívané při udělování svátostí. I v naší katedrále je pravidelně takováto mše svatá slavena. Letos budeme na Zelený čtvrtek vzpomínat také na jednoho věrného a laskavého Kristova kněze, kanovníka naší pražské metropolitní kapituly a v letech 2001 – 2008 faráře naší katedrály Mons. Miroslava Vágnera. Uplyne totiž přesně 15 let od chvíle, kdy ho náš Pán povolal z tohoto světa. I on se pravidelně účastnil této slavné mše svaté s ostatními kněžími pražské arcidiecéze v naší katedrále a pevně věříme, že pro svou věrnou dlouholetou službu Kristu a Jeho církvi dnes slaví ve společenství Jeho svatých.

  • Velký pátek – hle, jak umírá Spravedlivý!

    Velký pátek – hle, jak umírá Spravedlivý!

    V postní době jsme zvláště intenzivně obraceli naše srdce k našemu Pánu, který se čtyřicet dní postil na poušti a který rozepjal ruce a dal se přibít na kříž, aby svou smrtí naši smrt přemohl a vykoupil nás pro život věčný. Rozjímali jsme o Kristově smrti při pobožnostech křížové cesty a v našem postním seriálu jsme se seznámili s obrazy Kristova utrpení v naší katedrále. 

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení