Putování po katedrále připomene jednoho z nejmladších evropských světců

Putování po katedrále připomene jednoho z nejmladších evropských světců

Mezi naše nejmladší světce patří také poslední český král Karel III. z rodu Habsbursko-Lotrinského, který vládl pouhé dva roky v samotném závěru I. světové války a ve světě je znám více jako rakouský císař Karel I., neboť vládl celé tehdejší mnohonárodnostní říši. Bývá proto poněkud neprávem opomíjen, zřejmě i pro velmi krátkou dobu vládnutí, na jejímž konci nastal rozpad rakousko-uherské monarchie. Jeho vztah k českým zemím je však nezpochybnitelný. V den jeho svátku v pondělí 21. října oslavíme ranní mši svatou opět v rámci cyklu Putování po katedrále, tentokrát v kapli přímo za hlavním oltářem, zvané kaple Navštívení Panny Marie a zároveň kaple císařská. Její vybudování totiž uhradil sám císař Karel IV.

Karel I. (III.) byl přímým potomkem prvního historicky doloženého českého knížete Bořivoje a svaté Ludmily, ovládal český jazyk, na Pražském hradě pobýval během svých studií na Karlo-Ferdinandově univerzitě a zvláště si oblíbil zámek v Brandýse nad Labem na dohled od místa mučednické smrti našeho věčného panovníka sv. Václava, který později zakoupil a kde dle vlastních slov strávil nejšťastnější chvíle svého života. Plánoval uskutečnit svoji českou královskou korunovaci v naší katedrále po skončení války, další vývoj dějin však její konání již neumožnil. Zemřel v roce 1922 ve věku pouhých 34 let v portugalském vyhnanství a za blahoslaveného byl prohlášen 3. října 2024 papežem Janem Pavlem II., jeho svátek pak byl stanoven na 21. říjen, výroční den jeho svatby se Zitou Bourbonsko-Parmskou. Do naší katedrály byl umístěn relikviář s jeho ostatkem o 2. neděli velikonoční v roce 2022 v přítomnosti jeho vnuka a současné hlavy Habsbursko-Lotrinského rodu, arcivévody Karla. Relikviář je trvale vystaven na oltáři v kapli sv. Jana Křtitele. Mši svatou na jeho svátek oslavíme v sousední kapli Navštívení Panny Marie, zvané také kaple císařská.

 

Blahoslavený Karel I. (III.)

 

Zasvěcení této kaple se však v průběhu dějin měnilo. Původně ji arcibiskup Jan Očko z Vlašimi zasvětil Nejsvětější Trojici, byly zde postaveny rovněž oltáře zasvěcené sv. Ludmile a sv. Mikuláši, dále sv. Alžbětě. Kaple byla v roce 1619 vypleněna kalvinisty, ale již v roce 1621 obnovena a arcibiskupem Janem Loheliem byl její oltář zasvěcen Nejsvětější Trojici, sv. Bartoloměji a opět sv. Mikuláši, Ludmile a Alžbětě, dále sem později byly umístěny ostatky svatých Blažeje, Havla a Barnabáše. Ještě v 19. století sem byla umístěna mramorová socha zavražděné sv. Ludmily a stříbrná relikviářová busta, ve které byla uložena lebka této světice a první historicky doložené české kněžny. Mramorová socha zhotovená Emanuelem Maxem byla teprve později přenesena do nově založené kaple sv. Ludmily v jižní boční lodi dostavěné části chrámu.

Novogotický oltář navštívení Panny Marie pochází až z počátku 20. století, vysvěcen byl kanovníkem a biskupem Františkem Borg. Kráslem. Bohatě zdobený pozlacený oltářní retábl je vyrobený z lipového dřeva a zhotovil ho řezbář Václav Mráz. Sochy Panny Marie a sv. Alžběty jsou rovněž vyřezány z lipového dřeva a zhotovil je Jan Kastner, reliéfy pak polychromoval známý český malíř Jakub Schikaneder, příbuzný slavného dramatika a režiséra Emanuela Schikanedera, autora libreta opery Kouzelná flétna.

Výjevy ze života Panny Marie jsou vymalovány také na stěnách této kaple, byly zhotoveny podle ideového návrhu a na náklady našeho kanovníka a biskupa Karla Průchy. Jejich zpracování se ujal malíř František Sequens. Kromě těchto výjevů zde můžeme také vidět malby zobrazující převzetí ostatků sv. Víta knížetem Václavem od východofranského krále Jindřicha Ptáčníka a následně převzetí dalších ostatků sv. Víta císařem Karlem IV. v Pavii.

Původní okenní vitráže zpracované malířem Janem Zachariášem Quastem byly později sejmuty a přeneseny do novogotického kostela v Mešně u Rokycan, v jehož oknech zůstaly osazeny dodnes. V císařské kapli byly nahrazeny současnými vitrážemi, vyrobenými Tyrolskou hutí pro sklomalbu a katedrální sklo v Innsbrucku opět podle návrhu malíře Františka Sequense a dómského stavitele Josefa Mockera.

 

Celkový pohled do kaple

 

Při stěnách kaple jsou umístěny dva opukové náhrobky přemyslovských knížat Břetislava I. a Spytihněva II. Jejich ostatky sem byly přeneseny z podnětu Karla IV. z původní románské baziliky. Zhotoveny byly parléřovskou hutí.

Na dlouhém břevně nad vstupem do kaple je umístěno krásné starobylé polychromované sousoší kalvárie, tj. Krista na kříži, na kterého hledí jeho matka Panna Maria a svatý Jan, učedník, kterého Pán Ježíš miloval. Přímo pod křížem uvidíme pozlacenou kartuši s dvouhlavým císařským orlem a zlatými písmeny vyvedeným nápisem „Ferdinand II.“ Bystrému oku neunikne ani letopočet 1621. Jedná se tedy o dílo více než 400 let staré a jak letopočet napovídá, zhotoveno bylo záhy po nechvalném vyplenění katedrály kalvinisty v roce 1619.

 

Kříž na příčném břevně v kapli

 

Na nedaleké dřevořezbě od Kašpara Bechtelera zobrazující plenění katedrály kalvinisty můžeme vidět, že již dříve příčné břevno se sousoším kalvárie v katedrále bylo, ovšem v jiné pozici, zhruba nad dnešní oltářní mensou. Dřevořezba zachycuje okamžik těsně před jejím zničením, kdy již po žebříku na břevno vystupuje neznámý kalvinista, dobové prameny pak barvitě líčí její zničení a zohavení. Sousoší nad císařskou kaplí tak bylo doplněno jako náhrada za dřívější zničené, zhotovil jej hradčanský řezbář Daniel Altmann z Eidenbergu a použil přitom částečně zbytků rozbitého původního kříže. Sousoší bylo v minulost několikrát opravováno, naposledy v roce 1876 nákladem kanovníka metropolitní kapituly Alberta Küffera.

Celkový pohled na kalvárii z chórového ochozu umocňuje hvězdné nebe, které je vymalováno na klenbě císařské kaple a tvoří tak celé scéně výrazné pozadí.

Text: Ing. Ondřej Stříteský

Aktuality & články

  • Působivý mramorový oltář stojí skrytý v boční kapli svatého Ondřeje

    Působivý mramorový oltář stojí skrytý v boční kapli svatého Ondřeje

    Zvláště krásné a mimořádně umělecky zdařilé dílo zobrazující utrpení našeho Pána Ježíše Krista se nachází v kapli svatého Ondřeje v chórovém ochozu katedrály. Podobně jako v chórové kapli zde nalezneme na jednom oltářním retáblu celý cyklus ukřižování, uložení do hrobu a zmrtvýchvstání našeho Pána Ježíše Krista. Veliký a nádherně zpracovaný oltář s antependiem a retáblem z bílého mramoru zhotovil německý sochař Wilhelm Theodor Achtermann, velmi zbožný umělec, který své dílo považoval za „modlitbu, bohoslužbu a povolání od Boha.“ Ne náhodou se proto dostal až do Říma, kde se připojil ke skupině malířů zvaných Nazaréni. Reliéfy na tomto oltáři zhotovil z Carrarského mramoru. Jedná se o jeden z nejznámějších mramorů na světě, těžený poblíž města Carrara v Toskánsku. Tento mramor se používal již od konce římské republiky a zvláště ho proslavil italský sochař Michelangelo Buonarroti. Ze stejného mramoru je vyhotovena například slavná Michelangelova pieta v bazilice svatého Petra v Římě nebo socha Davida ve Florencii. Použit byl i na stavbu Trajanova sloupu v Římě.

  • 100 let archeologického výzkumu na Pražském hradě

    100 let archeologického výzkumu na Pražském hradě

    V letošním roce se setkává Metropolitní kapitula u sv. Víta v Praze s Archeologickým ústavem Akademie věd České republiky při několika mimořádných příležitostech. Obě instituce jsou zvláštním způsobem spřízněné. Zatímco naše metropolitní kapitula jakožto nejstarší nepřetržitě existující instituce na českém území již déle než 1000 let spoluvytváří slavnou historii českých zemí a Pražského hradu, Archeologický ústav AVČR pak prostřednictvím svého pracoviště na Pražském hradě již celé jedno století významným způsobem přispívá k jejímu poznání a studiu. A nejen to. Při větších stavebních projektech kapituly na Pražském hradě a na Hradčanském náměstí spolu obě instituce aktivně spolupracují při provádění archeologických výzkumů a ošetřování němých svědků historie, skrytých lidským očím pod úrovní terénu. Velmi intenzivní byla tato spolupráce při úspěšné rekonstrukci objektu Nového proboštství v letech 2020 – 2023, kdy díky péči kapituly a intenzivní účasti kvalifikovaných odborníků z Archeologického ústavu AVČR a Odboru památkové péče Kanceláře prezidenta republiky bylo prostudováno, zdokumentováno a zakonzervováno velké množství dosud skrytých historických konstrukcí a pozůstatků renesančních i gotických budov, které byly objeveny při šetrné rekonstrukci nádvoří a suterénních prostor této unikátní novogotické památky.

  • Zvláštní cesta deskového relikviáře z Trevíru až do Prahy. Trevírský plenář a jeho osudy

    Zvláštní cesta deskového relikviáře z Trevíru až do Prahy. Trevírský plenář a jeho osudy

    V seriálu článků o katedrále a pražském pobytu panovníků ve výslužbě jsme vzpomenuli na několik osobností královské krve, které přišly o trůn prožily na Pražském hradě závěr svého života. Zatímco našeho císaře a krále Ferdinanda V. Dobrotivého sesadil z trůnu revoluční rok 1848, parmská vévodkyně Marie Amálie Habsbursko-Lotrinská a francouzský král Karel X. Bourbonský přišli na Pražský hrad v důsledku revolučních událostí ve Francii. Velká francouzská revoluce a následné tažení Napoleona Bonaparte do Itálie vyhnaly z Parmy naši královskou princeznu Marii Amálii, pozdější Červencová revoluce v roce 1830 pak sesadila z francouzského trůnu Karla X., švagra její popravené sestry, francouzské královny Marie Antoinetty. Oba prožili na Pražském hradě několik let a na oba nám zůstaly v naší katedrále památky. Velká francouzská revoluce, která devastovala sakrální památky ve Francii i na územích okupovaných francouzskou republikánskou armádou, však do naší katedrály poslala ještě jeden zajímavý artefakt, jehož cesta do Prahy je dodnes zahalená tajemstvím a jako zázrakem unikl zkáze. Jedná se o nádherný relikviář, který je součástí Svatovítského pokladu a jeho kopii můžeme vidět na retáblu oltáře v kapli svaté Anny. Podle místa jeho původu ho nazýváme Trevírským plenářem.

  • Ve čtvrtek uplynulo 140 let od úmrtí Bedřicha kardinála Schwarzenberga

    Ve čtvrtek uplynulo 140 let od úmrtí Bedřicha kardinála Schwarzenberga

    Včera, tedy ve stejný den, kdy si připomínáme kulaté výročí narození kanovníka Jan Rudolfa hraběte Šporka, vzpomínáme pro změnu také kulaté výročí úmrtí další výrazné osobnosti spojené s naší katedrálou, 27. pražského arcibiskupa Bedřicha Jana Josefa Celestyna kardinála knížete ze Schwarzenbergu, jednoho z hlavních hybatelů dostavby naší katedrály ve II. polovině 19. století. Toho náš Pán povolal z tohoto světa přesně před 140 lety, dne 27. března 1885.

  • Vyjádření Metropolitní kapituly u sv. Víta k šířeným pomluvám a nepravdám týkajícím se obsazení pozice varhaníka v Katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha

    Vyjádření Metropolitní kapituly u sv. Víta k šířeným pomluvám a nepravdám týkajícím se obsazení pozice varhaníka v Katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha

    Metropolitní kapitula u sv. Víta v Praze se rozhodla v roce 2023 vytvořit nové pracovní místo Zástupce ředitele kůru a varhaník, které do té doby v katedrále neexistovalo, a posílit tak personálně provoz katedrály v oblasti hudby. Kapitula má zájem rozvíjet hudbu během liturgie, ale také významně rozvinout mezinárodní varhanní festival v katedrále. Další hudební a kulturní život pak bude probíhat vedle katedrály, kde v současnosti Metropolitní kapitula připravuje víceúčelový sál.

  • Mecenáš, kreslíř a kanovník Metropolitní kapituly Jan Rudolf hrabě Špork

    Mecenáš, kreslíř a kanovník Metropolitní kapituly Jan Rudolf hrabě Špork

    Zajímavé kulaté výročí si připomínáme dne 27. března. Uplyne 330 let od narození další výrazné osobnosti mezi kanovníky Metropolitní kapituly u sv. Víta v Praze, J. Ex. Jana Rudolfa hraběte Šporka, který byl zároveň pomocným pražským biskupem. Jednalo se o velmi činorodého a schopného duchovního proslulého svojí dobročinností. Do dějin vstoupil především jako kněz, který se významným způsobem zasloužil o kanonizaci svatého Jana Nepomuckého, jednoho z hlavních patronů české země, jehož kult se posléze rozšířil do celého světa. V souvislosti s kanonizací svatého Jana pak byl v naší katedrále postaven jeho stříbrný náhrobek podle návrhu J. Emanuela Fischera z Erlachu a sochy svatého Jana Nepomuckého dnes nalezneme prakticky po celém světě, jedna z nich dokonce střeží slavný Milvijský most v Římě, kterému jsme se věnovali v jednom z předchozích článků.

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení