Putování po katedrále připomene jednoho z nejmladších evropských světců

Putování po katedrále připomene jednoho z nejmladších evropských světců

Mezi naše nejmladší světce patří také poslední český král Karel III. z rodu Habsbursko-Lotrinského, který vládl pouhé dva roky v samotném závěru I. světové války a ve světě je znám více jako rakouský císař Karel I., neboť vládl celé tehdejší mnohonárodnostní říši. Bývá proto poněkud neprávem opomíjen, zřejmě i pro velmi krátkou dobu vládnutí, na jejímž konci nastal rozpad rakousko-uherské monarchie. Jeho vztah k českým zemím je však nezpochybnitelný. V den jeho svátku v pondělí 21. října oslavíme ranní mši svatou opět v rámci cyklu Putování po katedrále, tentokrát v kapli přímo za hlavním oltářem, zvané kaple Navštívení Panny Marie a zároveň kaple císařská. Její vybudování totiž uhradil sám císař Karel IV.

Karel I. (III.) byl přímým potomkem prvního historicky doloženého českého knížete Bořivoje a svaté Ludmily, ovládal český jazyk, na Pražském hradě pobýval během svých studií na Karlo-Ferdinandově univerzitě a zvláště si oblíbil zámek v Brandýse nad Labem na dohled od místa mučednické smrti našeho věčného panovníka sv. Václava, který později zakoupil a kde dle vlastních slov strávil nejšťastnější chvíle svého života. Plánoval uskutečnit svoji českou královskou korunovaci v naší katedrále po skončení války, další vývoj dějin však její konání již neumožnil. Zemřel v roce 1922 ve věku pouhých 34 let v portugalském vyhnanství a za blahoslaveného byl prohlášen 3. října 2024 papežem Janem Pavlem II., jeho svátek pak byl stanoven na 21. říjen, výroční den jeho svatby se Zitou Bourbonsko-Parmskou. Do naší katedrály byl umístěn relikviář s jeho ostatkem o 2. neděli velikonoční v roce 2022 v přítomnosti jeho vnuka a současné hlavy Habsbursko-Lotrinského rodu, arcivévody Karla. Relikviář je trvale vystaven na oltáři v kapli sv. Jana Křtitele. Mši svatou na jeho svátek oslavíme v sousední kapli Navštívení Panny Marie, zvané také kaple císařská.

 

Blahoslavený Karel I. (III.)

 

Zasvěcení této kaple se však v průběhu dějin měnilo. Původně ji arcibiskup Jan Očko z Vlašimi zasvětil Nejsvětější Trojici, byly zde postaveny rovněž oltáře zasvěcené sv. Ludmile a sv. Mikuláši, dále sv. Alžbětě. Kaple byla v roce 1619 vypleněna kalvinisty, ale již v roce 1621 obnovena a arcibiskupem Janem Loheliem byl její oltář zasvěcen Nejsvětější Trojici, sv. Bartoloměji a opět sv. Mikuláši, Ludmile a Alžbětě, dále sem později byly umístěny ostatky svatých Blažeje, Havla a Barnabáše. Ještě v 19. století sem byla umístěna mramorová socha zavražděné sv. Ludmily a stříbrná relikviářová busta, ve které byla uložena lebka této světice a první historicky doložené české kněžny. Mramorová socha zhotovená Emanuelem Maxem byla teprve později přenesena do nově založené kaple sv. Ludmily v jižní boční lodi dostavěné části chrámu.

Novogotický oltář navštívení Panny Marie pochází až z počátku 20. století, vysvěcen byl kanovníkem a biskupem Františkem Borg. Kráslem. Bohatě zdobený pozlacený oltářní retábl je vyrobený z lipového dřeva a zhotovil ho řezbář Václav Mráz. Sochy Panny Marie a sv. Alžběty jsou rovněž vyřezány z lipového dřeva a zhotovil je Jan Kastner, reliéfy pak polychromoval známý český malíř Jakub Schikaneder, příbuzný slavného dramatika a režiséra Emanuela Schikanedera, autora libreta opery Kouzelná flétna.

Výjevy ze života Panny Marie jsou vymalovány také na stěnách této kaple, byly zhotoveny podle ideového návrhu a na náklady našeho kanovníka a biskupa Karla Průchy. Jejich zpracování se ujal malíř František Sequens. Kromě těchto výjevů zde můžeme také vidět malby zobrazující převzetí ostatků sv. Víta knížetem Václavem od východofranského krále Jindřicha Ptáčníka a následně převzetí dalších ostatků sv. Víta císařem Karlem IV. v Pavii.

Původní okenní vitráže zpracované malířem Janem Zachariášem Quastem byly později sejmuty a přeneseny do novogotického kostela v Mešně u Rokycan, v jehož oknech zůstaly osazeny dodnes. V císařské kapli byly nahrazeny současnými vitrážemi, vyrobenými Tyrolskou hutí pro sklomalbu a katedrální sklo v Innsbrucku opět podle návrhu malíře Františka Sequense a dómského stavitele Josefa Mockera.

 

Celkový pohled do kaple

 

Při stěnách kaple jsou umístěny dva opukové náhrobky přemyslovských knížat Břetislava I. a Spytihněva II. Jejich ostatky sem byly přeneseny z podnětu Karla IV. z původní románské baziliky. Zhotoveny byly parléřovskou hutí.

Na dlouhém břevně nad vstupem do kaple je umístěno krásné starobylé polychromované sousoší kalvárie, tj. Krista na kříži, na kterého hledí jeho matka Panna Maria a svatý Jan, učedník, kterého Pán Ježíš miloval. Přímo pod křížem uvidíme pozlacenou kartuši s dvouhlavým císařským orlem a zlatými písmeny vyvedeným nápisem „Ferdinand II.“ Bystrému oku neunikne ani letopočet 1621. Jedná se tedy o dílo více než 400 let staré a jak letopočet napovídá, zhotoveno bylo záhy po nechvalném vyplenění katedrály kalvinisty v roce 1619.

 

Kříž na příčném břevně v kapli

 

Na nedaleké dřevořezbě od Kašpara Bechtelera zobrazující plenění katedrály kalvinisty můžeme vidět, že již dříve příčné břevno se sousoším kalvárie v katedrále bylo, ovšem v jiné pozici, zhruba nad dnešní oltářní mensou. Dřevořezba zachycuje okamžik těsně před jejím zničením, kdy již po žebříku na břevno vystupuje neznámý kalvinista, dobové prameny pak barvitě líčí její zničení a zohavení. Sousoší nad císařskou kaplí tak bylo doplněno jako náhrada za dřívější zničené, zhotovil jej hradčanský řezbář Daniel Altmann z Eidenbergu a použil přitom částečně zbytků rozbitého původního kříže. Sousoší bylo v minulost několikrát opravováno, naposledy v roce 1876 nákladem kanovníka metropolitní kapituly Alberta Küffera.

Celkový pohled na kalvárii z chórového ochozu umocňuje hvězdné nebe, které je vymalováno na klenbě císařské kaple a tvoří tak celé scéně výrazné pozadí.

Text: Ing. Ondřej Stříteský

Aktuality & články

  • Po stopách pražské katedrály ve Věčném městě – I. díl: katedrála v bazilice svatého Petra

    Po stopách pražské katedrály ve Věčném městě – I. díl: katedrála v bazilice svatého Petra

    O celosvětovém významu naší katedrály svědčí také četné odkazy ve Věčném městě, kdysi srdci někdejšího mocného římského impéria a posléze sídelním městě papeže, Kristova náměstka na Zemi a nástupce svatého apoštola Petra. Samotná stavba pražské katedrály, její světci a další osobnosti s ní spojené zanechali na nejvýznamnějších místech Říma mnohé zajímavé stopy, o kterých jsme pro vás připravili další seriál článků.

  • Výročí 405 let od vyplenění katedrály kalvinisty – II. díl

    Výročí 405 let od vyplenění katedrály kalvinisty – II. díl

    Předvánoční snění jsme vám před pár dny přetrhli prvním dílem dvoudílného miniseriálu o vyplenění katedrály v roce 1619. Při tomto výbuchu lidové zlosti bylo zničeno mnohé z původního středověkého a raně novověkého mobiliáře katedrály, tedy alespoň to, co přežilo husitské bouře. Z toho, co zbylo se ve velké většině nedochovalo vůbec nic, ale spolu s fragmenty jedné z památek vás můžeme vzít na poutavou cestu kunsthistorií. 

  • Katedrálu ozdobí nově zrestaurovaný betlém

    Katedrálu ozdobí nově zrestaurovaný betlém

    Stejně jako jiné kostely má i naše katedrála svůj betlém, který představuje scénu Narození Páně, pastýře a mudrce z Východu, kteří se přicházejí poklonit narozenému děťátku, ve kterém poznali slíbeného Spasitele. Jedná se o velmi starobylou tradici. První takovou scénu dle evangelia svatého Lukáše měl ve formě živého betlému se souhlasem tehdejšího papeže Honoria III. sestavit v roce 1223 svatý František z Assisi v italském městečku Greccio. S betlémy se v našich chrámech tak setkáváme již více než 800 let.

  • Zahájení jubilejního roku 2025 v katedrále svatého Víta

    Zahájení jubilejního roku 2025 v katedrále svatého Víta

    Svatovítský dóm má jakožto nejdůležitější chrám v zemi a i zemské poutní místo pár privilejí. Jednou z nich je i to, že se v něm často zahajují důležité církevní pastorační iniciativy, jakou je i Jubilejní rok 2025 s podtitulem Poutníci naděje. 

  • Výročí 450 let od vyplenění katedrály kalvinisty – I. díl

    Výročí 450 let od vyplenění katedrály kalvinisty – I. díl

    Pražská katedrála zažívala v průběhu svých tisíciletých dějin období rozkvětu i pádů, budování i opakovaného barbarského ničení. Není proto divu, že ji ještě počátkem 60. let 19. století před zahájhením dostavby německý archeolog Franz Johann Joseph Bock nazval „impozantní zříceninou uprostřed hlavního města Čech.“ Dnes již můžeme obdivovat jen velmi málo z jejího původního gotického vybavení a uměleckých děl ryze středověkého původu. Významný díl viny nese obrazoborecké pustošení interiéru kalvinisty za vlády tzv. zimního krále Friedricha Falckého, od kterého v nadcházejících dnech uplyne přesně 405 let. O této nešťastné události, která znamenala zánik mnoha cenných uměleckých děl a zároveň podnítila pozdější barokní obnovu interiéru a pořízení nového mobiliáře, Vám přinášíme dvoudílný seriál článků.   

  • Seriál k výročí položení základního kamene – část 4. – dílo Matyáše z Arrasu a Petra Parléře

    Seriál k výročí položení základního kamene – část 4. – dílo Matyáše z Arrasu a Petra Parléře

    Jak jsme již uvedli v prvním článku věnovanému letošnímu 680. výročí položení základního kamene pro stavbu již třetí a dodnes dochované katedrály sv. Víta na Pražském hradě, první architekt a stavitel tohoto gotického velechrámu Matyáš z Arrasu stihl postavit pouze část chórového ochozu s kaplemi a arkád okolo chóru po úroveň triforia. Tato nejstarší část katedrály byla dokončena již 8 let po položení základního kamene, kdy Matyáš z Arrasu umírá.

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení