Seriál k výročí položení základního kamene – část 3. – bazilika svatého Víta, Václava, Vojtěcha a panny Marie

Seriál k výročí položení základního kamene – část 3. – bazilika svatého Víta, Václava, Vojtěcha a panny Marie

V souvislosti s kulatým výročím 680 let od položení základního kamene naší katedrály přinášíme další článek o stavebním vývoji románských staveb, které současný gotický chrám postupně nahradil. Zatímco pramenů k poznání rotundy založené svatým Václavem nemáme k dispozici příliš mnoho, ze svatovítské baziliky založená knížetem Spytihněvem se dochovalo stavebních prvků a konstrukcí mnohem více. Stavba bazilika měla být dle kronikáře a kapitulního děkana Kosmy zahájena na svátek sv. Václava v roce 1060. Postupně zde vznikl poměrně rozsáhlý a členitý komplex staveb, který vedle trojlodní baziliky se dvěma chóry a transeptem zahrnoval také kapitulní dům s klášterní dispozicí na její severní straně, který zasahoval až do současné Vikářské ulice. 

Pražskému biskupovi pak sloužil již dříve založený palác situovaný na západní straně baziliky, který se dochoval po řadě pozdějších přístaveb, renesančních a barokních úprav dodnes a stalo se z něj dnešní Staré proboštství, sídlo pražské metropolitní kapituly. Biskup přesídlil nejprve do biskupského dvora, vybudovaného u dnešní Malostranské mostecké věže Karlova mostu. Teprve od 16. století sídlí v dnešním Arcibiskupském paláci na Hradčanském náměstí. Nová bazilika pak byla propojena krytými chodbami se sousedním kostelem sv. Bartoloměje na jihu a bazilikou sv. Jiří na východě. Fragmenty zdiva těchto spojovacích chodeb se také dochovaly až dodnes v prostorách pod dlažbou III. nádvoří a nám. U sv. Jiří.

 

Tučný půdorys baziliky překreslený přes šedý půdorys původní rotundy a tenký obrys dnešní katedrály

 

K záměru nahrazení rotundy podstatně větší a reprezentativnější bazilikou přispěly zejména rostoucí nároky na pražskou katedrálu. Ke sv. Vítu a Václavu přibyl hrob třetího světce a mučedníka, druhého pražského biskupa sv. Vojtěcha. Jeho ctitel a první císař Svaté říše římské Otto I. Veliký měl sice záměr nechat sv. Vojtěcha pohřbít v kostele na Tiberském ostrově v Římě v kostele, který je dnes zasvěcený sv. Bartoloměji. Dějinné okolnosti to však v plném rozsahu nedovolily a ostatky sv. Vojtěcha byly uloženy v samostatné kapli postavené před západním vstupem do svatovítské rotundy. Podle Kosmovy kroniky pak rotunda sv. Víta již nezvládala velký nával poutníků, což přimělo knížete Spytihněva k založení baziliky. Rozrůstala se však také pražská kapitula a česká knížata již patrně pomýšlela na zisk královské koruny. Podobně jako později při stavbě pražské katedrály však byla bazilika nejspíše stavěna nejprve vedle existující rotundy, k odstranění rotundy pak došlo v době, kdy byla rozestavěná bazilika schopna plnit základní liturgické účely. Výstavba však byla komplikovaná a novostavba v roce 1091 dokonce vyhořela. Přesto již o tři roky později byl dokončen a posvěcen její hlavní oltář a 14. dubna 1096 byla dokončená bazilika vysvěcena.     

Hlavním stavebním kamenem pak byla opuka, světlý jemnozrnný sediment těžený v blízkosti Prahy, řada prvků a zejména pilířů však byla zhotovena z pískovce. Oproti současné gotické katedrále byla bazilika výrazně menší, nacházela se v severní části současného půdorysu a byla oproti němu viditelně vyosená, jihozápadní část baziliky se nacházela již zcela mimo obvod dnešní katedrály a její pozůstatky jsou dodnes viditelné ze III. nádvoří Pražského hradu pod vyvýšenou plošinou východně od budovy Starého proboštství.

Za pozornost také stojí samotný kapitulní dům, často nazývaný jako „klášter kostela pražského.“ Působila v něm totiž mimo jiné pražská katedrální škola. Studium zde dosáhlo časem takové úrovně, že mohlo plynule přejít ve studium univerzitní. Někdy je tato škola také považována již za jeden ze zárodků později založené Univerzity Karlovy. Působili na ní vyučující i studenti také ze zahraničí, již cca 30 let po vzniku pražské kapituly a biskupství zde působil např. mistr Hubald z Lutychu. Na škole vyučovali i samotní kanovníci naší kapituly a z jejich řad také pocházel samotný správce školy s titulem scholasticus. Tento titul se dodnes v kapitule dochoval a jeho nositelem je její čtvrtý prelát po proboštovi, děkanovi a arcijáhnovi. Zbytky kapitulního domu jsou již hůře přístupné, nicméně v královské hrobce můžeme vidět např. poměrně velkou část zdiva jeho ambitu a na základech jeho východní obvodové stěny byl postaven středový pilíř dnešní Staré sakristie naší katedrály.

Text: Ing. Ondřej Stříteský

Foto: Pražský hrad archeologický

Aktuality & články

  • Putování po katedrále připomene výročí úmrtí Miloslava kardinála Vlka

    Putování po katedrále připomene výročí úmrtí Miloslava kardinála Vlka

    V březnu nás zavede náš cyklus Putování po katedrále opět do Nové arcibiskupské kaple. Dne 18. března zde vzpomeneme na 35. pražského arcibiskupa Miloslava kardinála Vlka, kterého náš Pán povolal z tohoto světa po těžké nemoci v roce 2017. V arcibiskupské hrobce pod touto kaplí pak kardinál Vlk nalezl místo svého posledního odpočinku vedle svých předchůdců a vedle našeho kapitulního děkana Msgre. ThDr. Antonína Podlahy.

  • Poslední český král byl v katedrále korunován před téměř 190 lety

    Poslední český král byl v katedrále korunován před téměř 190 lety

    Francouzská královská rodina nedobrovolně opustila Pražský hrad v roce 1835, důvodem ale byla příprava katedrály a hradu na jinou královskou slávu, kvůli které bylo potřeba na hradě provést rozsáhlejší opravy. Začátkem března toho roku totiž ve Vídni zemřel císař a král František I. a na trůn nastoupil jeho syn Ferdinand. Pro svůj zdravotní stav sice nebyl schopen samostatné vlády, korunovační obřady ve svých zemích však podstoupil a hned následující rok měl být v naší katedrále korunován právě králem českým. Na trůnu vydržel až do roku 1848, kdy abdikoval ve prospěch svého synovce Františka Josefa I. Poté se uchýlil právě na Pražský hrad, kde se svojí manželkou žil dalších 27 let. Celou třetí čtvrtinu 19. století tak byl Pražský hrad obydlen skutečným císařem a korunovaným českým králem, který se u obyvatel Prahy těšil patřičné úctě, přestože již nevládl. Jeho životě na Pražském hradě a zásluhách o naši katedrálu se bude věnovat poslední článek tohoto seriálu. Za pozornost stojí ale i samotný korunovační obřad, který se odehrál v naší katedrále dne 7. září 1836 a byl dosud poslední českou královskou korunovací v dějinách.

  • Výjev Kristova utrpení vévodí nejvytíženější katedrální kapli

    Výjev Kristova utrpení vévodí nejvytíženější katedrální kapli

    Příčnou loď naší katedrály ukončuje v severní části pozoruhodná Wohlmutova hudební kruchta. Ta byla zbudována po požáru Malé Strany a Hradčan, který v roce 1541 naši katedrálu vážně poničil. Kruchtu nechal postavit císař a král Ferdinand I. podle návrhu architekta Bonifáce Wohlmuta, který je také autorem renesanční Míčovny Pražského hradu v Královské zahradě. Kruchta uzavírala západní část chóru nedostavěné katedrály až do roku 1926. Poté byla rozebrána a znovu postavena v severní části příčné lodi. Tím došlo k propojení gotického chóru a novogotického trojlodí a interiér katedrály tak dostal dnešní podobu. V přízemní části kruchty, která původně sloužila jako západní vstup do chrámu, tak vznikl volný prostor. Jeho arkáda byla uzavřena dřevěnými výplněmi. Podle návrhu posledního dómského stavitele zde byla zbudována kaple, ve které je dnes umístěn i hlavní svatostánek katedrály, na jehož přítomnost upozorňuje věčné světlo zavěšené před vstupem. V kapli zvané chórová nebo podkruchetní se dnes také pravidelně od pondělí do soboty slouží ranní mše svaté. Kaple je sama o sobě architektonicky zajímavým a historicky cenným prostorem, kterému se budeme věnovat v některém z dalších článků. Dnes se v rámci postního seriálu zaměříme na zajímavý obraz Kristova utrpení, a sice na část pašijového cyklu zobrazenou na oltáři této kaple.

  • V postní době pamatujeme na toho, který rozepjal ruce a dal se přibít na kříž

    V postní době pamatujeme na toho, který rozepjal ruce a dal se přibít na kříž

    Smrtí Pána Ježíše však dějiny spásy nekončí a bez jeho slavného vzkříšení, které následovalo podle Písma svatého o tři dny později a které budeme slavit o Velikonocích, by tato oběť sama o sobě nedávala smysl. Pohled na ukřižovaného Krista také určitě nemá být snad jen soucitným pohledem na člověka, který prošel krutým utrpením a zemřel opuštěný a pohaněný potupnou smrtí. Je to pohled na nový začátek, na oběť samotného Syna Božího, který svou obětí vlastního života smrt pokořil. Pamatujeme při tom na jeho slova, které nám přináší evangelium podle Jana: „Nikdo nemá větší lásku než ten, kdo položí život za své přátele. Vy jste moji přátelé, činíte-li, co vám přikazuji.“ Co se odehrávalo bezprostředně poté, co Kristus po zvolání „Dokonáno jest“ vydechl naposledy, patrně nedokážeme lidskými smysly nikdy plně pochopit a je to tajemstvím naší víry. V apoštolském vyznání víry říkáme „ukřižován umřel i pohřben jest; sestoupil do pekel, třetího dne vstal z mrtvých.“ O Kristovu vítězství nad smrtí a nad naší smrtelností v okamžiku jeho vlastní smrti nám přináší zprávu také evangelium podle Matouše: „A hle, chrámová opona se roztrhla vpůli odshora až dolů, země se zatřásla, skály pukaly, hroby se otevřely a mnohá těla zesnulých svatých byla vzkříšena; vyšli z hrobů a po jeho vzkříšení vstoupili do svatého města a mnohým se zjevili.“

  • Předposlední francouzský král bydlel na Pražském hradě

    Předposlední francouzský král bydlel na Pražském hradě

    V chrámovém pokladu naší katedrály, jehož součástí je velké množství nádherně zdobených relikviářů, pozoruhodných precios a dalších vzácných liturgických předmětů a uměleckých děl, nás na první pohled zaujme krásná a neobvykle velká empírová monstrance ze zlaceného stříbra, která má úctyhodnou výšku 114 cm. Na jejím podstavci je vytepán reliéf znázorňující Poslední večeři Páně, celý podstavec je bohatě zdoben, dřík v podobě anděla nese schránku v podobě oblaků s paprsky. Kolem schránky pro umístění Těla Páně k adoraci jsou čtyři hlavičky andělů, z nichž jeden duje na polnici. Na vrcholku monstrance je kříž. Na podstavci je pak vyryt francouzský nápis ve znění „Le Roi de France, Charles X., Monsieur le Dauphin, Madame la Dauphine, le Duc de Bordeaux et Mademoiselle, A la Cathédrale de Prague, le 22 Mai 1836.“ Tuto nádhernou a neobvykle velikou monstranci totiž věnoval naší katedrále poslední vládnoucí král Francie a Navarry Karel X. z rodu Bourbonů, bratr krále Ludvíka XVI., popraveného během Velké francouzské revoluce. Dnes již málokdo tuší, že tento francouzský panovník po svém svržení během tzv. Červencové revoluce v roce 1830 prožil několik let na Pražském hradě.

  • Popeleční středa tento týden otevře postní dobu

    Popeleční středa tento týden otevře postní dobu

    Takzvanou Popeleční středou vstupujeme do čtyřicetidenního kajícího období, které předchází slavnosti Zmrtvýchvstání Páně. Podle jeho trvání se tato doba v latině nazývá Quadragesima, zatímco v českém jazyce je zdůrazněn její kající charakter a nazývá se dobou postní. V liturgickém roce se tak střídají období oslavující nejdůležitější události v dějinách spásy, kterým předchází doba určená ke ztišení, přípravě, očekávání, ale také k vnitřnímu usebrání, posílení svého vztahu k našemu Stvořiteli a Spasiteli prostřednictvím pokání a půstu, neboť i náš Pán Ježíš Kristus se po čtyřicet dní postil na poušti. Zatímco hlavní vánoční slavnost Narození Páně očekáváme po čtyři neděle v takzvané adventní době, přípravné období na velikonoční slavnost Zmrtvýchvstání Páně je delší a trvá šest týdnů. Podobně jako v adventní době z našich chrámů zmizí květinová výzdoba a budou se užívat liturgická roucha v kající fialové barvě.

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení