Seriál k výročí položení základního kamene – část 4. – dílo Matyáše z Arrasu a Petra Parléře

Seriál k výročí položení základního kamene – část 4. – dílo Matyáše z Arrasu a Petra Parléře

Jak jsme již uvedli v prvním článku věnovanému letošnímu 680. výročí položení základního kamene pro stavbu již třetí a dodnes dochované katedrály sv. Víta na Pražském hradě, první architekt a stavitel tohoto gotického velechrámu Matyáš z Arrasu stihl postavit pouze část chórového ochozu s kaplemi a arkád okolo chóru po úroveň triforia. Tato nejstarší část katedrály byla dokončena již 8 let po položení základního kamene, kdy Matyáš z Arrasu umírá.

Jakkoliv naše katedrála působí zejména díky puristické dostavbě v 19. a 20. století do značné míry slohově čistě a kompaktně, pozornému návštěvníku neunikne vedle specifického barokního zakončení Velké jižní věže také opracování pískovcových bloků použitých pro stavbu západních věží, průčelí a novogotického trojlodí, které je oproti středověké části stavby viditelně pravidelné, světlejší a působí dojmem prakticky strojového opracování. Odstup půl tisíciletí je zde tak dost nápadný. I samotný středověký chór včetně opěrného systému byl vícekrát rekonstruován a dochovala se zde například pouze dvě malá okna Staré klenotnice s původními kamennými kružbami a bohužel žádné původní vitrážové okno. Ovšem odlišit od sebe část postavenou Matyášem z Arrasu od části budované jeho nástupcem Petrem Parléřem je o poznání složitější. Při bližším poznání je však do značné míry jednoznačně rozpoznatelné.

 

Chórový ochoz Matyáše z Arrasu

 

Parléř totiž přistoupil k některým změnám stavebních detailů i celkového konceptu stavby. Když se stal v roce 1356 novým architektem a stavitelem katedrály, bylo postaveno již devět pilířů arkády kolem chóru, osm polygonálních chórových kaplí a osm polí chórového ochozu východně za dosud existující románskou bazilikou a kapitulním domem. Patrně již byla tato část stavby zaklenuta, určitě ale nepřesahovala úroveň dnešního triforia. Parléř pokračoval jednak stavbou vysokého chóru s velkými okny a vnějšího opěrného systému, pokračoval však i dostavbou směrem dál na západ, kdy postupně ubourával ještě existující románskou baziliku. A právě při této dostavbě došlo k významné změně konceptu. Kaple okolo chóru zakládal Matyáš na složitějším nepravoúhlém půdorysu, kdy každá z těchto kaplí má pět obvodových stěn. Parléřovy kaple jsou již stavěny na půdorysu čtverce nebo obdélníku. Jedná se o kapli sv. Václava a sv. Ondřeje na jižní straně chóru a kapli sv. Zikmunda se Starou sakristií na severní straně chóru. Spáry mezi částí stavby dokončenou Matyášem z Arrasu a navazující částí budovanou již Petrem Parléřem jsou v interiéru velmi dobře viditelné. V severní části chórového ochozu nalezneme velmi výraznou spáru na obvodovém zdivu Staré sakristie a Staré klenotnice v těsném sousedství kaple sv. Anny. Parléř započal svoje působení právě dostavbou Staré sakristie a Staré klenotnice.

 

Spára u Staré sakristie naznačující přechod od Matyáše z Arrasu k Petru Parléři

Výraznou spáru na obvodovém zdivu najdete na stěně Staré sakristie u kaple svaté Anny

 

Na protější straně pak takovou výraznou vertikální spáru nalezneme v kapli sv. Kříže přímo nad vstupem do Královské hrobky. Až k této kapli totiž zasahovala východní apsida hlavní lodi románské baziliky. Změna stavitele a tím i půdorysu kaplí se projevila zásadním způsobem právě zde, kdy kaple sv. Kříže, založená ještě Matyášem z Arrasu a dokončovaná Petrem Parléřem získala nepravidelný půdorys a okno umístěné mimo její osu.

 

Přechod je viditelný i v kapli sv. Kříže nad vstupem do Královské hrobky

 

Parléř také pozměnil profilace pilířů chóru katedrály a jejich vztah k zábradlí triforia. Zatímco arrasovské pilíře jsou zábradlím přerušené a zábradlí triforia jimi probíhá, Parléřova profilace je výraznější, zábradlí triforia protíná probíhá po celé výšce pilíře až ke klenbě vysokého chóru. Výjimku udělal Parléř u pilíře naproti Staré sakristii, kde zřejmě kvůli zachování symetrie použil původní arrasovskou profilaci. Drobný rozdíl se zde však přece jen projevil. Zatímco Matyáš osazoval na své pilíře k patě oblouků drobné kamenné hlavice, které můžeme vidět i na jím postavené východní stěně Staré sakristie, Parléř již tyto hlavice nepoužíval, čímž jeho arkády získaly kompaktnější vzhled.

 

Arkády Matyáše z Arrasu

 

Spáry mezi stavbou Matyáše z Arrasu a Petra Parléře stejně jako některé výše popsané detaily z výstavby nejstarší části chrámu, vybudované bezprostředně v návaznosti na položení základního kamene, si můžete prohlédnout naživo přímo v katedrále buď pokud přijdete na některou z pravidelných mší svatých nebo o turistickém provozu. Na oba první stavitele gotického dómu pak můžete vzpomenout v kapli sv. Marie Magdaleny, kde nalezli místo svého posledního odpočinku.

Text i foto: Ing. Ondřej Stříteský

Aktuality & články

  • Velký pátek – hle, jak umírá Spravedlivý!

    Velký pátek – hle, jak umírá Spravedlivý!

    V postní době jsme zvláště intenzivně obraceli naše srdce k našemu Pánu, který se čtyřicet dní postil na poušti a který rozepjal ruce a dal se přibít na kříž, aby svou smrtí naši smrt přemohl a vykoupil nás pro život věčný. Rozjímali jsme o Kristově smrti při pobožnostech křížové cesty a v našem postním seriálu jsme se seznámili s obrazy Kristova utrpení v naší katedrále. 

  • Vzácná relikvie Poslední večeře Páně v naší katedrále

    Vzácná relikvie Poslední večeře Páně v naší katedrále

    Nejvýznamnější evropské katedrály uchovávají ve svých pokladech vzácné a unikátní relikvie, které jsou přímo spojené s utrpením našeho Pána Ježíše Krista. Získávali je pro ně jako ty nejcennější dary zbožní panovníci evropských států; císařové, králové i vládci menších knížectví. Různé větší i menší části Kristova kříže, ať už se jedná o relikvie získané matkou římského císaře Konstantina svatou Helenou v Jeruzalémě, nebo o takzvané relikvie přikládané, nalezneme v řadě chrámů. I naše katedrála uchovává jako ten nejcennější relikviář vůbec vzácný korunovační kříž, ve kterém jsou části Kristova kříže a dalších nástrojů Kristova umučení vložené a český král při své korunovaci tento kříž uctíval.

  • O Květné neděli bude znít v katedrále hymnus ze 6. století

    O Květné neděli bude znít v katedrále hymnus ze 6. století

    „Hle, jak až k srdci proniká zbraň bezcitná a strašlivá! Z boku se řine s vodou krev a od hříchu nás omývá.“

    Květnou nedělí vstoupíme do Svatého týdne, kterým vrcholí celý liturgický rok a kdy budeme slavit vrcholné události z dějin spásy. Památka Poslední večeře Páně zpřítomňuje ustanovení eucharistie, kdy náš Pán Ježíš Kristus večer před svou smrtí na kříži vzal do rukou chléb a kalich vína a řekl svým učedníkům „toto je moje tělo, které se za vás vydává“ a „toto je má krev, která se za vás prolévá,“ „toto je smlouva nová a věčná“ a „to konejte na mou památku.“ Kristovo zatčení, odsouzení a následnou vykupitelskou smrt na kříži připomíná památka Umučení Páně, slavená na Velký pátek a následně v sobotu v noci budeme slavit vigilii Zmrtvýchvstání Páně, Kristovo slavné vzkříšení a vítězství nad smrtí.

  • Pašijový cyklus ve Svatováclavské kapli je klenot středověkého umění

    Pašijový cyklus ve Svatováclavské kapli je klenot středověkého umění

    „Hospodine, Ty vládneš nade vším. Tvá je, Hospodine, velikost a moc, nádhera, lesk i vznešenost, neboť Tobě patří všechno na nebi i na zemi.“

    Žalm, který zpíváme o slavnosti našeho svatého knížete a mučedníka Václava, oslavuje Hospodina jako nejvyššího vládce a krále, který je svrchovaně povýšený nade vším a od kterého pochází všechno bohatství a velebnost. Zdá se, jako by snad mohl být inspirací pro Petra Parléře, který nad hrobem našeho svatého knížete v pražské katedrále ke cti a slávě Boží vystavěl kapli natolik nádhernou a vznešenou, až poutníky zrak přechází.

  • Kopie obtisku Krista na roušce svaté Veroniky je i v katedrále

    Kopie obtisku Krista na roušce svaté Veroniky je i v katedrále

    Mnoho vzácných relikvií, které jsou součástí Svatovítského pokladu je dnes již mírně pozapomenuto, a přesto to byly ty nejvzácnější části tohoto cenného souboru. V postní době se však nabízí upřít pozornost na dílo, které přímo připomíná utrpení Ježíše Krista při stoupání na Golgotu, kde za nás zemřel a po třech dnech vstal z mrtvých.

  • Kulaté výročí narození kanovníka Antona Geberta

    Kulaté výročí narození kanovníka Antona Geberta

    V dubnu si připomínáme také 140. výročí narození našeho kanovníka Antona Geberta, perzekvovaného kněze a jednu z obětí nacistického režimu z řad členů naší metropolitní kapituly. Nacistickými koncentračními tábory prošla značná část našich kanovníků. Vězněni byli Otto Lev Stanovský a Otakar Švec a kruté zacházení nacistů nepřežil Antonín Bořek-Dohalský a právě Anton Gebert, přestože tento kanovník byl německé národnosti a na začátku okupace českých zemích nepatřil k odboji ani k otevřeným odpůrcům Třetí říše.

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení