Seriál k výročí položení základního kamene – část 4. – dílo Matyáše z Arrasu a Petra Parléře

Seriál k výročí položení základního kamene – část 4. – dílo Matyáše z Arrasu a Petra Parléře

Jak jsme již uvedli v prvním článku věnovanému letošnímu 680. výročí položení základního kamene pro stavbu již třetí a dodnes dochované katedrály sv. Víta na Pražském hradě, první architekt a stavitel tohoto gotického velechrámu Matyáš z Arrasu stihl postavit pouze část chórového ochozu s kaplemi a arkád okolo chóru po úroveň triforia. Tato nejstarší část katedrály byla dokončena již 8 let po položení základního kamene, kdy Matyáš z Arrasu umírá.

Jakkoliv naše katedrála působí zejména díky puristické dostavbě v 19. a 20. století do značné míry slohově čistě a kompaktně, pozornému návštěvníku neunikne vedle specifického barokního zakončení Velké jižní věže také opracování pískovcových bloků použitých pro stavbu západních věží, průčelí a novogotického trojlodí, které je oproti středověké části stavby viditelně pravidelné, světlejší a působí dojmem prakticky strojového opracování. Odstup půl tisíciletí je zde tak dost nápadný. I samotný středověký chór včetně opěrného systému byl vícekrát rekonstruován a dochovala se zde například pouze dvě malá okna Staré klenotnice s původními kamennými kružbami a bohužel žádné původní vitrážové okno. Ovšem odlišit od sebe část postavenou Matyášem z Arrasu od části budované jeho nástupcem Petrem Parléřem je o poznání složitější. Při bližším poznání je však do značné míry jednoznačně rozpoznatelné.

 

Chórový ochoz Matyáše z Arrasu

 

Parléř totiž přistoupil k některým změnám stavebních detailů i celkového konceptu stavby. Když se stal v roce 1356 novým architektem a stavitelem katedrály, bylo postaveno již devět pilířů arkády kolem chóru, osm polygonálních chórových kaplí a osm polí chórového ochozu východně za dosud existující románskou bazilikou a kapitulním domem. Patrně již byla tato část stavby zaklenuta, určitě ale nepřesahovala úroveň dnešního triforia. Parléř pokračoval jednak stavbou vysokého chóru s velkými okny a vnějšího opěrného systému, pokračoval však i dostavbou směrem dál na západ, kdy postupně ubourával ještě existující románskou baziliku. A právě při této dostavbě došlo k významné změně konceptu. Kaple okolo chóru zakládal Matyáš na složitějším nepravoúhlém půdorysu, kdy každá z těchto kaplí má pět obvodových stěn. Parléřovy kaple jsou již stavěny na půdorysu čtverce nebo obdélníku. Jedná se o kapli sv. Václava a sv. Ondřeje na jižní straně chóru a kapli sv. Zikmunda se Starou sakristií na severní straně chóru. Spáry mezi částí stavby dokončenou Matyášem z Arrasu a navazující částí budovanou již Petrem Parléřem jsou v interiéru velmi dobře viditelné. V severní části chórového ochozu nalezneme velmi výraznou spáru na obvodovém zdivu Staré sakristie a Staré klenotnice v těsném sousedství kaple sv. Anny. Parléř započal svoje působení právě dostavbou Staré sakristie a Staré klenotnice.

 

Spára u Staré sakristie naznačující přechod od Matyáše z Arrasu k Petru Parléři

Výraznou spáru na obvodovém zdivu najdete na stěně Staré sakristie u kaple svaté Anny

 

Na protější straně pak takovou výraznou vertikální spáru nalezneme v kapli sv. Kříže přímo nad vstupem do Královské hrobky. Až k této kapli totiž zasahovala východní apsida hlavní lodi románské baziliky. Změna stavitele a tím i půdorysu kaplí se projevila zásadním způsobem právě zde, kdy kaple sv. Kříže, založená ještě Matyášem z Arrasu a dokončovaná Petrem Parléřem získala nepravidelný půdorys a okno umístěné mimo její osu.

 

Přechod je viditelný i v kapli sv. Kříže nad vstupem do Královské hrobky

 

Parléř také pozměnil profilace pilířů chóru katedrály a jejich vztah k zábradlí triforia. Zatímco arrasovské pilíře jsou zábradlím přerušené a zábradlí triforia jimi probíhá, Parléřova profilace je výraznější, zábradlí triforia protíná probíhá po celé výšce pilíře až ke klenbě vysokého chóru. Výjimku udělal Parléř u pilíře naproti Staré sakristii, kde zřejmě kvůli zachování symetrie použil původní arrasovskou profilaci. Drobný rozdíl se zde však přece jen projevil. Zatímco Matyáš osazoval na své pilíře k patě oblouků drobné kamenné hlavice, které můžeme vidět i na jím postavené východní stěně Staré sakristie, Parléř již tyto hlavice nepoužíval, čímž jeho arkády získaly kompaktnější vzhled.

 

Arkády Matyáše z Arrasu

 

Spáry mezi stavbou Matyáše z Arrasu a Petra Parléře stejně jako některé výše popsané detaily z výstavby nejstarší části chrámu, vybudované bezprostředně v návaznosti na položení základního kamene, si můžete prohlédnout naživo přímo v katedrále buď pokud přijdete na některou z pravidelných mší svatých nebo o turistickém provozu. Na oba první stavitele gotického dómu pak můžete vzpomenout v kapli sv. Marie Magdaleny, kde nalezli místo svého posledního odpočinku.

Text i foto: Ing. Ondřej Stříteský

Aktuality & články

  • Mecenáš, kreslíř a kanovník Metropolitní kapituly Jan Rudolf hrabě Špork

    Mecenáš, kreslíř a kanovník Metropolitní kapituly Jan Rudolf hrabě Špork

    Zajímavé kulaté výročí si připomínáme dne 27. března. Uplyne 330 let od narození další výrazné osobnosti mezi kanovníky Metropolitní kapituly u sv. Víta v Praze, J. Ex. Jana Rudolfa hraběte Šporka, který byl zároveň pomocným pražským biskupem. Jednalo se o velmi činorodého a schopného duchovního proslulého svojí dobročinností. Do dějin vstoupil především jako kněz, který se významným způsobem zasloužil o kanonizaci svatého Jana Nepomuckého, jednoho z hlavních patronů české země, jehož kult se posléze rozšířil do celého světa. V souvislosti s kanonizací svatého Jana pak byl v naší katedrále postaven jeho stříbrný náhrobek podle návrhu J. Emanuela Fischera z Erlachu a sochy svatého Jana Nepomuckého dnes nalezneme prakticky po celém světě, jedna z nich dokonce střeží slavný Milvijský most v Římě, kterému jsme se věnovali v jednom z předchozích článků.

  • Mezi kanovníky Metropolitní kapituly byli i dodnes známí kronikáři

    Mezi kanovníky Metropolitní kapituly byli i dodnes známí kronikáři

    Dne 18. března jsme vzpomínali na pražského arcibiskupa Miloslava kardinála Vlka, kterého v ten den náš Pán povolal z tohoto světa. Většina z nás na něj ještě velmi dobře pamatuje, vzpomněli jsme na něj proto i při ranní i večerní mši svaté v naší katedrále. Ve stejný den však odešel k Pánu také jeden z významných kanovníků naší kapituly, kronikář a spisovatel Václav Hájek z Libočan, od roku 1544 také probošt kolegiátní kapituly sv. Kosmy a Damiána ve Staré Boleslavi. Rok jeho narození není přesně známý, ale víme o něm, že zemřel 18. března 1553 v Praze. I jemu věnujeme v těchto dnech naši vzpomínku a přinášíme několik zajímavostí o jeho životě a působení nejen v naší metropolitní kapitule.

  • Kapli svatého Kříže zdobí pozdně renesanční Milánský kříž

    Kapli svatého Kříže zdobí pozdně renesanční Milánský kříž

    Další zajímavou ukázku sochařského a pasířského zpracování Kristova utrpení Vám přinášíme z kaple, která je svatému Kříži přímo zasvěcena. Tuto kapli nalezneme v chórovém ochozu v těsném sousedství tzv. královské oratoře, které jsme se již věnovali v samostatném článku v loňském roce. Kaple samotná je unikátní svým nepravidelným půdorysem a oknem umístěným mimo její osu. Tato nepravidelnost má však logickou stavebně-historickou příčinu. Matyáš z Arrasu, první stavitel katedrály, zakládal boční kaple na půdorysu části pravidelného osmiúhelníku a jeho kaple tak uzavírá pět stěn. Kaple svatého Kříže však byla postavena v těsném sousedství tehdy ještě stojící románské baziliky s kapitulním domem a zde mistr Matyáš své dílo skončil. Teprve jeho nástupce Petr Parléř se pustil do postupné demolice románského areálu a navázal stavbou dalších kaplí a vysokého chóru. Parléř však kaple zakládal na obdélníkovém nebo čtvercovém půdorysu a právě tato změna vyvolala nutný geometrický zlom, který se projevil právě v kapli svatého Kříže. Nepravidelnou spáru mezi dílem Matyáše z Arrasu a Petra Parléře můžeme vidět vedle okna této kaple, na protější straně chóru katedrály ji nalezneme na stěně Staré sakristie hned vedle pilíře sousední kaple sv. Anny.

  • Poslední český král žil skoro 30 let na královském Pražském hradě

    Poslední český král žil skoro 30 let na královském Pražském hradě

    Dvanáct poměrně klidných let panování posledního korunovaného českého krále a císaře rakouského Ferdinanda V. přerušily revoluční události roku 1848. Ferdinand V. na nátlak okolí dne 2. prosince toho roku abdikoval a předal žezlo svému synovci, osmnáctiletému Františkovi Josefovi I. Stalo se tak v Arcibiskupském paláci v Olomouci. Svůj státnický důchod pak Ferdinand trávil na Pražském hradě, kde pro něj bylo upraveno jedno křídlo Nového královského paláce na II. nádvoří. Z Prahy často odjížděl na zámky v Ploskovicích a v Zákupech. Ačkoliv ho od narození provázely vážné zdravotní problémy, které mu znemožnily samostatně vykonávat vládu, dožil se na svou dobu úctyhodného věku 82 let a jako panovník ve výslužbě obýval Pražský hrad celých 27 let.

  • Zvěstování Páně oslavíme v katedrále v úterý 25. března

    Zvěstování Páně oslavíme v katedrále v úterý 25. března

    V průběhu liturgického roku opakovaně prožíváme a oslavujeme nejvýznamnější události v dějinách spásy. Od očekávání příchodu Krista na svět přes jeho narození, klanění Tří Králů a křest, veřejné působení, slavný vjezd do Jeruzaléma, Poslední večeři, odsouzení, ukřižování, a smrt až po jeho zmrtvýchvstání, nanebevstoupení a seslání Ducha Svatého. Události, které se odehrály dle tradice v rozmezí 33 let a ve skutečnosti možná ještě o něco více, neboť Kristus byl dle některých pramenů ukřižován až ve svých 40 letech, si připomeneme vždy během cyklu, který trvá pouhý jeden rok.

  • Ukřižovaný od Františka Bílka zdobí levou loď katedrály

    Ukřižovaný od Františka Bílka zdobí levou loď katedrály

    Výrazným, avšak trochu opomíjeným dílem zobrazujícím Kristovo ukřižování je takzvaný Bílkův oltář, umístěný v severní boční lodi katedrály. Jedná se o monumentální secesní dílo, započaté ještě v dobách Rakousko-Uherska a dokončené v době první Československé republiky. Svým osamělým umístěním, kdy vstupuje z boku do prostoru vstupní lodi, je kolemjdoucími spíše míjen a jedná se v podstatě pouze o sochařské dílo, ke slavení mše svaté totiž oltář není uzpůsoben. Na oltářní mense se nachází další plastiky a liturgické knihy (misály) na pultících zde jsou zde umístěny v podobě bronzových sochařských děl. Postava ukřižovaného Krista na retáblu oltáře je však vskutku monumentální. Oltář vznikl na objednávku prezidenta Československé republiky Tomáše G. Masaryka, jak připomíná tabulka na boku oltářní mensy. Prezidentovo jméno však bylo komunistickým režimem z oltáře odstraněno a nebylo již nikdy doplněno. Na tabulce tak se tak dočteme: „Oltář počat roku 1906, roku 1926 ukončen a zakoupen (……….) r. 1927 osazen ve chrámu sv. Víta.“

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení