Seriál k výročí položení základního kamene – část 2. – rotunda svatého Víta

Seriál k výročí položení základního kamene – část 2. – rotunda svatého Víta

Při příležitosti oslav 680. výročí položení základního kamene současné gotické katedrály jsme připomněli existenci dvou předchozích románských kostelů zasvěcených sv. Vítu, které v areálu Pražského hradu plnily již od desátého století rovněž funkci kostela biskupského, tj. katedrálního. Zatímco románská rotunda sv. Víta zanikla již v jedenáctém století, kdy ustoupila stavbě baziliky založené knížetem Spytihněvem, bazilika sloužila další tři století. Chór nové gotické katedrály vyrůstal nejprve vedle ní, než Petr Parléř započal s její postupnou demolicí. 

Jak bývalo v dřívějších staletích obvyklé, snažili se stavitelé v maximální možné míře využít konstrukce původních staveb. I Parléř založil některé pilíře nového gotického dómu na pravděpodobně upravených základech baziliky a románského kapitulního domu při její severní stěně. Mnoho románských stavebních konstrukcí a prvků z původních kostelů se také dochovalo pod úrovní podlahy současné stavby a byly odkryty a zpřístupněny během archeologického průzkumu prováděného v rámci dostavby katedrály. Díky tomu se archeologům podařilo získat velmi přesný obraz o umístění a půdorysu starších románských kostelů a stavebně-historických souvislostech. Přesnou podobu těchto staveb a jejích vybavení se již nikdy nepodaří zpětně určit, novodobé kresby a modely se snaží na základě známých skutečností a dostupných pramenů představit alespoň jejich předpokládaný tvar.

 

Rekonstrukce podoby rotundy svatého Víta

 

Jak ale vůbec kostel sv. Víta na Pražském hradě vznikl? Svatý Vít, který zemřel mučednickou smrtí ve velmi mladém věku již na počátku 4. století na jihu Itálie v tehdejší Římské říši, osobně v Čechách nikdy nebyl, nemáme ani podrobné a spolehlivé zprávy o podobě českého území a jeho osídlení v této době. Relikvie tohoto světce se k nám dostala až prostřednictvím našeho zemského patrona a svatého knížete Václava, který ji měl získat od saského vévody a východofranského krále Jindřicha Ptáčníka a postavit pro ni na Pražském hradě kostel. Samotný vztah svatého Václava k Východofranské říši a konkrétně Saskému vévodství byl rovněž předmětem dohadů historiků a velmi úzce souvisí s tím, zda svatý Václav zemřel v roce 929, jak předpokládal například český historik prof. Josef Pekař, nebo až v roce 935, jak tvrdí jiní historici. Jisté však je, že tělo svatého Václava, které bylo dle Kristiánovy legendy převezeno ze Staré Boleslavi do Prahy tři roky po jeho mučednické smrti, bylo uloženo do hrobu v jižní apsidě rotundy svatého Víta. Apsida se světcovým hrobem byla o století později zabudována do románské baziliky a stala se součástí její jižní lodi. Ve 14. století pak po demolici baziliky postavil Petr Parléř nad hrobem zakladatele chrámu sv. Václava nádhernou a bohatě vyzdobenou Svatováclavskou kapli, která se nám zachovala dodnes.

O vznik biskupství usiloval patrně již otec sv. Václava, kníže Vratislav, zakladatel sousední baziliky sv. Jiří, která tedy stála na Pražském hradě ještě dříve, než náš svatý kníže Václav vůbec ostatky sv. Víta získal. Je proto pravděpodobné, že pražskou katedrálou se měla stát původně právě Vratislavova svatojiřská bazilika. Vzniku pražského biskupství však předcházela řada politických jednání  a definitivně se ho podařilo prosadit knížeti Boleslavovi až v roce 973, a to mimo jiné díky novému regensburskému biskupovi svatému Wolfgangovi, který souhlasil s vyčleněním nové diecéze z jeho území. V té době se již v o poznání menší rotundě sv. Víta nacházely ostatky dvou světců, neboť vznik kultu našeho svatého knížete Václava dle tehdy platných pravidel souvisel právě s přenesením jeho ostatků do Prahy. Pravděpodobně tato skutečnost přispěla k tomu, že sídelním kostelem biskupa se stala svatovítská rotunda, zatímco při bazilice sv. Jiří se usadily benediktinky a vznikl zde tak nejstarší český klášter.

 

Interiér baziliky svatého Jiří při stejnojmenném klášteře

 

Přestože románská rotunda sv. Víta existovala pouze jedno století, i její stavební vývoj byl postupný. K původně jednoduché stavbě na kruhovém půdorysu s jedinou východní apsidou přibyla později jižní apsida za účelem zřízení hrobu svatého Václava. Zhruba ve 30. – 40. letech 11. století byla jižní apsida rozšířena a přistavěna byla ještě severní apsida. Ovšem ani přesný tvar půdorysu rotundy není známý, předmětem spekulací zůstalo, zda existovala apsida či dokonce věž na západní straně kostela. V některých pramenech se objevuje, avšak dosavadní archeologické průzkumy její existenci nepotvrdily, či dokonce spíše zpochybnily.

Text: Ing. Ondřej Stříteský

Foto: Člověk a Víra, Pražský hrad archeologický

Aktuality & články

  • Poslední český král byl v katedrále korunován před téměř 190 lety

    Poslední český král byl v katedrále korunován před téměř 190 lety

    Francouzská královská rodina nedobrovolně opustila Pražský hrad v roce 1835, důvodem ale byla příprava katedrály a hradu na jinou královskou slávu, kvůli které bylo potřeba na hradě provést rozsáhlejší opravy. Začátkem března toho roku totiž ve Vídni zemřel císař a král František I. a na trůn nastoupil jeho syn Ferdinand. Pro svůj zdravotní stav sice nebyl schopen samostatné vlády, korunovační obřady ve svých zemích však podstoupil a hned následující rok měl být v naší katedrále korunován právě králem českým. Na trůnu vydržel až do roku 1848, kdy abdikoval ve prospěch svého synovce Františka Josefa I. Poté se uchýlil právě na Pražský hrad, kde se svojí manželkou žil dalších 27 let. Celou třetí čtvrtinu 19. století tak byl Pražský hrad obydlen skutečným císařem a korunovaným českým králem, který se u obyvatel Prahy těšil patřičné úctě, přestože již nevládl. Jeho životě na Pražském hradě a zásluhách o naši katedrálu se bude věnovat poslední článek tohoto seriálu. Za pozornost stojí ale i samotný korunovační obřad, který se odehrál v naší katedrále dne 7. září 1836 a byl dosud poslední českou královskou korunovací v dějinách.

  • Výjev Kristova utrpení vévodí nejvytíženější katedrální kapli

    Výjev Kristova utrpení vévodí nejvytíženější katedrální kapli

    Příčnou loď naší katedrály ukončuje v severní části pozoruhodná Wohlmutova hudební kruchta. Ta byla zbudována po požáru Malé Strany a Hradčan, který v roce 1541 naši katedrálu vážně poničil. Kruchtu nechal postavit císař a král Ferdinand I. podle návrhu architekta Bonifáce Wohlmuta, který je také autorem renesanční Míčovny Pražského hradu v Královské zahradě. Kruchta uzavírala západní část chóru nedostavěné katedrály až do roku 1926. Poté byla rozebrána a znovu postavena v severní části příčné lodi. Tím došlo k propojení gotického chóru a novogotického trojlodí a interiér katedrály tak dostal dnešní podobu. V přízemní části kruchty, která původně sloužila jako západní vstup do chrámu, tak vznikl volný prostor. Jeho arkáda byla uzavřena dřevěnými výplněmi. Podle návrhu posledního dómského stavitele zde byla zbudována kaple, ve které je dnes umístěn i hlavní svatostánek katedrály, na jehož přítomnost upozorňuje věčné světlo zavěšené před vstupem. V kapli zvané chórová nebo podkruchetní se dnes také pravidelně od pondělí do soboty slouží ranní mše svaté. Kaple je sama o sobě architektonicky zajímavým a historicky cenným prostorem, kterému se budeme věnovat v některém z dalších článků. Dnes se v rámci postního seriálu zaměříme na zajímavý obraz Kristova utrpení, a sice na část pašijového cyklu zobrazenou na oltáři této kaple.

  • V postní době pamatujeme na toho, který rozepjal ruce a dal se přibít na kříž

    V postní době pamatujeme na toho, který rozepjal ruce a dal se přibít na kříž

    Smrtí Pána Ježíše však dějiny spásy nekončí a bez jeho slavného vzkříšení, které následovalo podle Písma svatého o tři dny později a které budeme slavit o Velikonocích, by tato oběť sama o sobě nedávala smysl. Pohled na ukřižovaného Krista také určitě nemá být snad jen soucitným pohledem na člověka, který prošel krutým utrpením a zemřel opuštěný a pohaněný potupnou smrtí. Je to pohled na nový začátek, na oběť samotného Syna Božího, který svou obětí vlastního života smrt pokořil. Pamatujeme při tom na jeho slova, které nám přináší evangelium podle Jana: „Nikdo nemá větší lásku než ten, kdo položí život za své přátele. Vy jste moji přátelé, činíte-li, co vám přikazuji.“ Co se odehrávalo bezprostředně poté, co Kristus po zvolání „Dokonáno jest“ vydechl naposledy, patrně nedokážeme lidskými smysly nikdy plně pochopit a je to tajemstvím naší víry. V apoštolském vyznání víry říkáme „ukřižován umřel i pohřben jest; sestoupil do pekel, třetího dne vstal z mrtvých.“ O Kristovu vítězství nad smrtí a nad naší smrtelností v okamžiku jeho vlastní smrti nám přináší zprávu také evangelium podle Matouše: „A hle, chrámová opona se roztrhla vpůli odshora až dolů, země se zatřásla, skály pukaly, hroby se otevřely a mnohá těla zesnulých svatých byla vzkříšena; vyšli z hrobů a po jeho vzkříšení vstoupili do svatého města a mnohým se zjevili.“

  • Předposlední francouzský král bydlel na Pražském hradě

    Předposlední francouzský král bydlel na Pražském hradě

    V chrámovém pokladu naší katedrály, jehož součástí je velké množství nádherně zdobených relikviářů, pozoruhodných precios a dalších vzácných liturgických předmětů a uměleckých děl, nás na první pohled zaujme krásná a neobvykle velká empírová monstrance ze zlaceného stříbra, která má úctyhodnou výšku 114 cm. Na jejím podstavci je vytepán reliéf znázorňující Poslední večeři Páně, celý podstavec je bohatě zdoben, dřík v podobě anděla nese schránku v podobě oblaků s paprsky. Kolem schránky pro umístění Těla Páně k adoraci jsou čtyři hlavičky andělů, z nichž jeden duje na polnici. Na vrcholku monstrance je kříž. Na podstavci je pak vyryt francouzský nápis ve znění „Le Roi de France, Charles X., Monsieur le Dauphin, Madame la Dauphine, le Duc de Bordeaux et Mademoiselle, A la Cathédrale de Prague, le 22 Mai 1836.“ Tuto nádhernou a neobvykle velikou monstranci totiž věnoval naší katedrále poslední vládnoucí král Francie a Navarry Karel X. z rodu Bourbonů, bratr krále Ludvíka XVI., popraveného během Velké francouzské revoluce. Dnes již málokdo tuší, že tento francouzský panovník po svém svržení během tzv. Červencové revoluce v roce 1830 prožil několik let na Pražském hradě.

  • Popeleční středa tento týden otevře postní dobu

    Popeleční středa tento týden otevře postní dobu

    Takzvanou Popeleční středou vstupujeme do čtyřicetidenního kajícího období, které předchází slavnosti Zmrtvýchvstání Páně. Podle jeho trvání se tato doba v latině nazývá Quadragesima, zatímco v českém jazyce je zdůrazněn její kající charakter a nazývá se dobou postní. V liturgickém roce se tak střídají období oslavující nejdůležitější události v dějinách spásy, kterým předchází doba určená ke ztišení, přípravě, očekávání, ale také k vnitřnímu usebrání, posílení svého vztahu k našemu Stvořiteli a Spasiteli prostřednictvím pokání a půstu, neboť i náš Pán Ježíš Kristus se po čtyřicet dní postil na poušti. Zatímco hlavní vánoční slavnost Narození Páně očekáváme po čtyři neděle v takzvané adventní době, přípravné období na velikonoční slavnost Zmrtvýchvstání Páně je delší a trvá šest týdnů. Podobně jako v adventní době z našich chrámů zmizí květinová výzdoba a budou se užívat liturgická roucha v kající fialové barvě.

  • Příběh vyhnané princezny na Hradě

    Příběh vyhnané princezny na Hradě

    Dne 21. června 1804 se v naší nedostavěné a stále ještě značně zchátralé katedrále odehrál zvláštní a v té době již ojedinělý pohřební obřad. Jednalo se o dosud vůbec poslední královský pohřeb, který v našem korunovačním chrámu proběhl. Do královské hrobky uprostřed chóru katedrály byla uložena arcivévodkyně Marie Amálie Habsbursko-Lotrinská, jedna z dcer Marie Terezie, královská princezna česká a uherská, provdaná vévodkyně z Parmy, Piacenzy a Guastally. Členové habsburského rodu v té době již dvě století byli ukládáni k poslednímu odpočinku v kapucínské hrobce ve Vídni, která Habsburkům k tomuto účelu slouží dodnes. Arcivévodkyně Marie Amálie však v Praze strávila poslední roky svého života defacto ve vyhnanství, a to se značně podlomeným zdravím. Do pražské katedrály se s ní nepřijel rozloučit nikdo z její rodiny, zato místní šlechta a obyvatelstvo dorazilo v hojném počtu, aby jí vyjádřilo svoji náklonnost. Naše princezna byla pochována v hnědých šatech, s kloboukem na hlavě, s růžencem a krucifixem v rukou. Její cínový sarkofág je dodnes uložen v zadní části královské hrobky pod Collinovým mauzoleem, v těsném sousedství císařů Karla IV., Rudolfa II. a krále Václava IV. Celý prostor hrobky byl ve 30. letech 20. století zrekonstruován podle návrhu architekta Kamila Roškota a v roce 1935 znovu vysvěcen J. Em. Karlem kardinálem Kašparem, knížetem-arcibiskpem pražským. Ostatky našich panovníků byly uloženy do nových kamenných nebo kovových sarkofágů, pouze císař a král Rudolf II. a arcivévodkyně Marie Amálie nadále odpočívají ve svých původních rakvích.

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení