Seriál k výročí položení základního kamene – část 2. – rotunda svatého Víta

Seriál k výročí položení základního kamene – část 2. – rotunda svatého Víta

Při příležitosti oslav 680. výročí položení základního kamene současné gotické katedrály jsme připomněli existenci dvou předchozích románských kostelů zasvěcených sv. Vítu, které v areálu Pražského hradu plnily již od desátého století rovněž funkci kostela biskupského, tj. katedrálního. Zatímco románská rotunda sv. Víta zanikla již v jedenáctém století, kdy ustoupila stavbě baziliky založené knížetem Spytihněvem, bazilika sloužila další tři století. Chór nové gotické katedrály vyrůstal nejprve vedle ní, než Petr Parléř započal s její postupnou demolicí. 

Jak bývalo v dřívějších staletích obvyklé, snažili se stavitelé v maximální možné míře využít konstrukce původních staveb. I Parléř založil některé pilíře nového gotického dómu na pravděpodobně upravených základech baziliky a románského kapitulního domu při její severní stěně. Mnoho románských stavebních konstrukcí a prvků z původních kostelů se také dochovalo pod úrovní podlahy současné stavby a byly odkryty a zpřístupněny během archeologického průzkumu prováděného v rámci dostavby katedrály. Díky tomu se archeologům podařilo získat velmi přesný obraz o umístění a půdorysu starších románských kostelů a stavebně-historických souvislostech. Přesnou podobu těchto staveb a jejích vybavení se již nikdy nepodaří zpětně určit, novodobé kresby a modely se snaží na základě známých skutečností a dostupných pramenů představit alespoň jejich předpokládaný tvar.

 

Rekonstrukce podoby rotundy svatého Víta

 

Jak ale vůbec kostel sv. Víta na Pražském hradě vznikl? Svatý Vít, který zemřel mučednickou smrtí ve velmi mladém věku již na počátku 4. století na jihu Itálie v tehdejší Římské říši, osobně v Čechách nikdy nebyl, nemáme ani podrobné a spolehlivé zprávy o podobě českého území a jeho osídlení v této době. Relikvie tohoto světce se k nám dostala až prostřednictvím našeho zemského patrona a svatého knížete Václava, který ji měl získat od saského vévody a východofranského krále Jindřicha Ptáčníka a postavit pro ni na Pražském hradě kostel. Samotný vztah svatého Václava k Východofranské říši a konkrétně Saskému vévodství byl rovněž předmětem dohadů historiků a velmi úzce souvisí s tím, zda svatý Václav zemřel v roce 929, jak předpokládal například český historik prof. Josef Pekař, nebo až v roce 935, jak tvrdí jiní historici. Jisté však je, že tělo svatého Václava, které bylo dle Kristiánovy legendy převezeno ze Staré Boleslavi do Prahy tři roky po jeho mučednické smrti, bylo uloženo do hrobu v jižní apsidě rotundy svatého Víta. Apsida se světcovým hrobem byla o století později zabudována do románské baziliky a stala se součástí její jižní lodi. Ve 14. století pak po demolici baziliky postavil Petr Parléř nad hrobem zakladatele chrámu sv. Václava nádhernou a bohatě vyzdobenou Svatováclavskou kapli, která se nám zachovala dodnes.

O vznik biskupství usiloval patrně již otec sv. Václava, kníže Vratislav, zakladatel sousední baziliky sv. Jiří, která tedy stála na Pražském hradě ještě dříve, než náš svatý kníže Václav vůbec ostatky sv. Víta získal. Je proto pravděpodobné, že pražskou katedrálou se měla stát původně právě Vratislavova svatojiřská bazilika. Vzniku pražského biskupství však předcházela řada politických jednání  a definitivně se ho podařilo prosadit knížeti Boleslavovi až v roce 973, a to mimo jiné díky novému regensburskému biskupovi svatému Wolfgangovi, který souhlasil s vyčleněním nové diecéze z jeho území. V té době se již v o poznání menší rotundě sv. Víta nacházely ostatky dvou světců, neboť vznik kultu našeho svatého knížete Václava dle tehdy platných pravidel souvisel právě s přenesením jeho ostatků do Prahy. Pravděpodobně tato skutečnost přispěla k tomu, že sídelním kostelem biskupa se stala svatovítská rotunda, zatímco při bazilice sv. Jiří se usadily benediktinky a vznikl zde tak nejstarší český klášter.

 

Interiér baziliky svatého Jiří při stejnojmenném klášteře

 

Přestože románská rotunda sv. Víta existovala pouze jedno století, i její stavební vývoj byl postupný. K původně jednoduché stavbě na kruhovém půdorysu s jedinou východní apsidou přibyla později jižní apsida za účelem zřízení hrobu svatého Václava. Zhruba ve 30. – 40. letech 11. století byla jižní apsida rozšířena a přistavěna byla ještě severní apsida. Ovšem ani přesný tvar půdorysu rotundy není známý, předmětem spekulací zůstalo, zda existovala apsida či dokonce věž na západní straně kostela. V některých pramenech se objevuje, avšak dosavadní archeologické průzkumy její existenci nepotvrdily, či dokonce spíše zpochybnily.

Text: Ing. Ondřej Stříteský

Foto: Člověk a Víra, Pražský hrad archeologický

Aktuality & články

  • Velký pátek – hle, jak umírá Spravedlivý!

    Velký pátek – hle, jak umírá Spravedlivý!

    V postní době jsme zvláště intenzivně obraceli naše srdce k našemu Pánu, který se čtyřicet dní postil na poušti a který rozepjal ruce a dal se přibít na kříž, aby svou smrtí naši smrt přemohl a vykoupil nás pro život věčný. Rozjímali jsme o Kristově smrti při pobožnostech křížové cesty a v našem postním seriálu jsme se seznámili s obrazy Kristova utrpení v naší katedrále. 

  • Vzácná relikvie Poslední večeře Páně v naší katedrále

    Vzácná relikvie Poslední večeře Páně v naší katedrále

    Nejvýznamnější evropské katedrály uchovávají ve svých pokladech vzácné a unikátní relikvie, které jsou přímo spojené s utrpením našeho Pána Ježíše Krista. Získávali je pro ně jako ty nejcennější dary zbožní panovníci evropských států; císařové, králové i vládci menších knížectví. Různé větší i menší části Kristova kříže, ať už se jedná o relikvie získané matkou římského císaře Konstantina svatou Helenou v Jeruzalémě, nebo o takzvané relikvie přikládané, nalezneme v řadě chrámů. I naše katedrála uchovává jako ten nejcennější relikviář vůbec vzácný korunovační kříž, ve kterém jsou části Kristova kříže a dalších nástrojů Kristova umučení vložené a český král při své korunovaci tento kříž uctíval.

  • O Květné neděli bude znít v katedrále hymnus ze 6. století

    O Květné neděli bude znít v katedrále hymnus ze 6. století

    „Hle, jak až k srdci proniká zbraň bezcitná a strašlivá! Z boku se řine s vodou krev a od hříchu nás omývá.“

    Květnou nedělí vstoupíme do Svatého týdne, kterým vrcholí celý liturgický rok a kdy budeme slavit vrcholné události z dějin spásy. Památka Poslední večeře Páně zpřítomňuje ustanovení eucharistie, kdy náš Pán Ježíš Kristus večer před svou smrtí na kříži vzal do rukou chléb a kalich vína a řekl svým učedníkům „toto je moje tělo, které se za vás vydává“ a „toto je má krev, která se za vás prolévá,“ „toto je smlouva nová a věčná“ a „to konejte na mou památku.“ Kristovo zatčení, odsouzení a následnou vykupitelskou smrt na kříži připomíná památka Umučení Páně, slavená na Velký pátek a následně v sobotu v noci budeme slavit vigilii Zmrtvýchvstání Páně, Kristovo slavné vzkříšení a vítězství nad smrtí.

  • Pašijový cyklus ve Svatováclavské kapli je klenot středověkého umění

    Pašijový cyklus ve Svatováclavské kapli je klenot středověkého umění

    „Hospodine, Ty vládneš nade vším. Tvá je, Hospodine, velikost a moc, nádhera, lesk i vznešenost, neboť Tobě patří všechno na nebi i na zemi.“

    Žalm, který zpíváme o slavnosti našeho svatého knížete a mučedníka Václava, oslavuje Hospodina jako nejvyššího vládce a krále, který je svrchovaně povýšený nade vším a od kterého pochází všechno bohatství a velebnost. Zdá se, jako by snad mohl být inspirací pro Petra Parléře, který nad hrobem našeho svatého knížete v pražské katedrále ke cti a slávě Boží vystavěl kapli natolik nádhernou a vznešenou, až poutníky zrak přechází.

  • Kopie obtisku Krista na roušce svaté Veroniky je i v katedrále

    Kopie obtisku Krista na roušce svaté Veroniky je i v katedrále

    Mnoho vzácných relikvií, které jsou součástí Svatovítského pokladu je dnes již mírně pozapomenuto, a přesto to byly ty nejvzácnější části tohoto cenného souboru. V postní době se však nabízí upřít pozornost na dílo, které přímo připomíná utrpení Ježíše Krista při stoupání na Golgotu, kde za nás zemřel a po třech dnech vstal z mrtvých.

  • Kulaté výročí narození kanovníka Antona Geberta

    Kulaté výročí narození kanovníka Antona Geberta

    V dubnu si připomínáme také 140. výročí narození našeho kanovníka Antona Geberta, perzekvovaného kněze a jednu z obětí nacistického režimu z řad členů naší metropolitní kapituly. Nacistickými koncentračními tábory prošla značná část našich kanovníků. Vězněni byli Otto Lev Stanovský a Otakar Švec a kruté zacházení nacistů nepřežil Antonín Bořek-Dohalský a právě Anton Gebert, přestože tento kanovník byl německé národnosti a na začátku okupace českých zemích nepatřil k odboji ani k otevřeným odpůrcům Třetí říše.

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení