V úterý 22. října oslavíme svátek sv. Jana Pavla II.

V úterý 22. října oslavíme svátek sv. Jana Pavla II.

Většina z nás má dosud v živé paměti laskavou tvář prvního slovanského papeže Jana Pavla II., který po Sametové revoluci dvakrát navštívil Českou republiku a díky svému mimořádnému charismatu dokázal oslovit mnoho lidí i mimo římskokatolickou církev. Právem je jeho vlivu přisuzován nemalý podíl na pádu komunistického režimu ve střední a východní Evropě. Svatořečen byl již devět let po své smrti. Relikviář s jeho ostatkem byl umístěn na oltář ve Vlašimské kapli naší katedrály, kde v rámci cyklu Putování katedrálou oslavíme jeho svátek dne 22. října. Svátek sv. Jana Pavla II. byl stanoven na výroční den jeho uvedení do úřadu v roce 1978.

Vlašimská kaple patří v katedrále opět mezi nejstarší, byla vystavěna již prvním dómským stavitelem Matyášem z Arrasu a zasvěcena je sv. Janu Nepomuckému, jehož stříbrný náhrobek je umístěn hned naproti v chórovém ochozu. Bohužel ani této kapli se nevyhnula mnohá neštěstí v průběhu dějin a v 19. století před zahájením rekonstrukce a dostavby chrámu již byla značně zchátralá. Z kaple se nám tak dochovaly prakticky pouze obvodové stěny. Klenba musela být v roce 1874 zbořena a znovu vyzděna z cihel. Stejně jako ostatní Matyášovy kaple byla nově zastřešena moderní železobetonovou skořepinou pokrytou měděným plechem. Na gotickém zdivu jejích obvodových stěn se však dodnes dochovaly pozoruhodné malby ze 14. století. Kapli totiž založil kapitulní probošt, následně druhý pražský arcibiskup a první český kardinál Jan Očko z Vlašimi, který si přál být v ní i pochován a podle kterého kaple nese svůj název. Ten také zadal zhotovení její malířské výzdoby, která zůstala přes všechny pozdější pohromy dochovaná ve velmi dobré kvalitě.

 

Celkový pohled do kaple

 

Na východní stěně je zobrazen křest sv. Otýlie, kterou za přítomnosti dalších osob křtí sv. Erhard. Arcibiskup Jan se zde nechal vyobrazit klečící před křtitelnicí, jeho postava je oproti sv. Erhardovi pozoruhodně malá. Podle legendy se sv. Otýlie narodila slepá a po křtu začala vidět. Sám arcibiskup Jan trpěl vadou zraku a později dokonce na jedno oko oslepl, odtud údajně pochází i jeho přízvisko „Očko.“ Pravděpodobně tato skutečnost ho přivedla blíže k této světici, kterou na této nástěnné malbě uctívá.

 

Křest svaté Otýlie

 

Arcibiskup se nechal vyobrazit také na protější nástěnné malbě, na které Kristus nese kříž. Jan Očko je zde oděn již do červeného kardinálského oděvu a klečí Pánu Ježíši u nohou. Pod touto malbou se také nachází arcibiskupův hrob. Náhrobek je zhotoven z červeného mramoru, ležící postava arcibiskupa oděného do ornátu s infulí na hlavě byla zhotovena z mramoru bílého a jedná se o jedno z dochovaných sochařských děl parléřovské huti. Nad hrobem jsou na stěně tři polychromované erby, kde nalezneme vedle biskupského znaku olomouckého a arcibiskupského znaku pražského rodový erb pánů z Jenštejna a Vlašimi, tvořený dvěma supími hlavami. Dodnes tento znak používá středočeská obec Jenštejn. Ostatně, třetí pražský arcibiskup Jan z Jenštejna byl synovcem Jana Očka z Vlašimi.

 

Malba Krista nesoucího kříž

 

Původní okenní vitráže se bohužel nedochovaly v této kapli ani v jiných oknech katedrály. Ty stávající pocházejí až z roku 1871 a na jejich návrhu a zpracování se podíleli dómský stavitel Josef Ondřej Kranner, Karel Vladislav Zap, Petr Maixner a Rudolf Müller.  

 

Vitráže kaple

 

Pozoruhodný je také oltář, který byl zhotoven až v roce 1918 podle návrhu posledního dómského stavitele Kamila Hilberta. V prosklené pozlacené schránce byly dříve uloženy ostatky sv. Vojtěcha, které byly v roce 2014 přeneseny do Staré arcibiskupské kaple v severní části chórového ochozu, nyní je ve skříňce umístěn právě relikviář sv. Jana Pavla II. Po stranách této skříňky stojí velké stříbrné busty českých patronů sv. Václava, Vojtěcha, Cyrila a Víta, které byly původně umístěné na barokním hlavním oltáři. Můžeme je tak vidět i na obraze poslední české královské korunovace v roce 1836, kdy z rukou arcibiskupa Ondřeje Ankwicze přijímá korunu svatého Václava král Ferdinand V. Barokní hlavní oltář byl později nahrazen současným novogotickým a stříbrné busty světců byly přemístěny právě do Vlašimské kaple, kde je můžeme vidět dodnes.

Text: Ing. Ondřej Stříteský

Foto: Ing. Ondřej Stříteský, Člověk a víra

Aktuality & články

  • Svatý rok 2025 v katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha – základní informace, odkazy, bohoslužby

    Svatý rok 2025 v katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha – základní informace, odkazy, bohoslužby

     „Spes non confundit“, „naděje neklame“ (Řím 5,5). Právě ve znamení naděje dodává apoštol Pavel odvahu komunitě křesťanů v Římě. Naděje je také hlavním poselstvím nadcházejícího Svatého roku, který papež podle starobylé tradice vyhlašuje každých pětadvacet let. Jubilejní roky se slaví již od roku 1300 a postupem doby se ustanovil pravidelný pořad vždy po 25 letech. Letos bude zahájen otevřením Svaté brány Svatopetrské baziliky na Štědrý den roku 2024. Svatou bránu tohoto chrámu otevírá papež pouze na začátku Svatého roku. Přinášíme základní informace o tom, jak bude Jubileum probíhat v naší katedrále.

  • Po stopách pražské katedrály ve Věčném městě – II. díl: Čeští světci v papežských bazilikách – svatý Václav

    Po stopách pražské katedrály ve Věčném městě – II. díl: Čeští světci v papežských bazilikách – svatý Václav

    V naší katedrále se vedle velkého množství relikviářů s ostatky svatých nachází hroby pěti hlavních patronů české země. Sám zakladatel našeho chrámu, náš svatý kníže Václav, je již bezmála 1100 let pochován v hrobě, nad kterým Petr Parléř vystavěl nádhernou Svatováclavskou kapli. Pro ostatky dalšího z našich zemských patronů, svatého Jana Nepomuckého, navrhl vídeňský sochař Josef Emanuel Fischer z Erlachu impozantní stříbrný sarkofág, který je v katedrále umístěn v jižní části chórového ochozu hned naproti Vlašimské kapli. Zatímco svatého Václava uctívaly generace našich předků jako věčného panovníka české země, kult svatého Jana Nepomuckého se významně šířil i v zahraničí do celého světa a jeho sochy nalézáme velmi často na mostech. Avšak oba světci pronikli až do samotného srdce křesťanského světa. V Římě jsou uctíváni mimo jiné ve dvou papežských bazilikách a socha sv. Jana stojí i na jednom z významných římských mostů.

  • Vánoční doba v kostelích nekončí. I v katedrále oslavíme slavnost Zjevení Páně

    Vánoční doba v kostelích nekončí. I v katedrále oslavíme slavnost Zjevení Páně

    Ačkoliv v ulicích a obchodech se vánoční výzdoba objevuje již v průběhu měsíce listopadu a krátce po Štědrém dnu opět mizí, Slavností Narození Páně dne 25. prosince vánoční doba ve skutečnosti teprve začíná. Zároveň se zdaleka neomezuje na I. a II. svátek vánoční zapsaný v občanském kalendáři, ale obsahuje řadu dalších svátků a slavností s vazbou na narození našeho spasitele Ježíše Krista. Den po samotné slavnosti jeho narození jsme si připomínali prvního křesťanského mučedníka a jáhna svatého Štěpána, následoval svátek svatého Jana a svátek Mláďátek betlémských, malých chlapců, které podle Matoušova evangelia nechal zavraždit král Herodes Veliký po narození Ježíše, neboť se chtěl právě narozeného židovského krále zbavit. Poté jsme v neděli oslavili svátek Svaté rodiny – Marie, Josefa a Ježíše. Osm dní po Narození Páně slavíme slavnost Matky Boží Panny Marie, která připadá na Nový rok a završujeme jí takzvaný Oktáv Narození Páně. Ani jím však vánoční doba nekončí. Před sebou máme ještě slavnost Zjevení Páně, svátek Křtu Páně a až 2. února oslavíme svátek Uvedení Páně do chrámu, který sice již liturgicky nespadá do vánoční doby, navazuje však časově také na slavnost Narození Páně a v katedrále a v mnoha dalších pražských kostelích dle staré tradice zůstává až do tohoto dne vystaven betlém.

  • Po stopách pražské katedrály ve Věčném městě – I. díl: katedrála v bazilice svatého Petra

    Po stopách pražské katedrály ve Věčném městě – I. díl: katedrála v bazilice svatého Petra

    O celosvětovém významu naší katedrály svědčí také četné odkazy ve Věčném městě, kdysi srdci někdejšího mocného římského impéria a posléze sídelním městě papeže, Kristova náměstka na Zemi a nástupce svatého apoštola Petra. Samotná stavba pražské katedrály, její světci a další osobnosti s ní spojené zanechali na nejvýznamnějších místech Říma mnohé zajímavé stopy, o kterých jsme pro vás připravili další seriál článků.

  • Výročí 405 let od vyplenění katedrály kalvinisty – II. díl

    Výročí 405 let od vyplenění katedrály kalvinisty – II. díl

    Předvánoční snění jsme vám před pár dny přetrhli prvním dílem dvoudílného miniseriálu o vyplenění katedrály v roce 1619. Při tomto výbuchu lidové zlosti bylo zničeno mnohé z původního středověkého a raně novověkého mobiliáře katedrály, tedy alespoň to, co přežilo husitské bouře. Z toho, co zbylo se ve velké většině nedochovalo vůbec nic, ale spolu s fragmenty jedné z památek vás můžeme vzít na poutavou cestu kunsthistorií. 

  • Katedrálu ozdobí nově zrestaurovaný betlém

    Katedrálu ozdobí nově zrestaurovaný betlém

    Stejně jako jiné kostely má i naše katedrála svůj betlém, který představuje scénu Narození Páně, pastýře a mudrce z Východu, kteří se přicházejí poklonit narozenému děťátku, ve kterém poznali slíbeného Spasitele. Jedná se o velmi starobylou tradici. První takovou scénu dle evangelia svatého Lukáše měl ve formě živého betlému se souhlasem tehdejšího papeže Honoria III. sestavit v roce 1223 svatý František z Assisi v italském městečku Greccio. S betlémy se v našich chrámech tak setkáváme již více než 800 let.

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení