V úterý 22. října oslavíme svátek sv. Jana Pavla II.

V úterý 22. října oslavíme svátek sv. Jana Pavla II.

Většina z nás má dosud v živé paměti laskavou tvář prvního slovanského papeže Jana Pavla II., který po Sametové revoluci dvakrát navštívil Českou republiku a díky svému mimořádnému charismatu dokázal oslovit mnoho lidí i mimo římskokatolickou církev. Právem je jeho vlivu přisuzován nemalý podíl na pádu komunistického režimu ve střední a východní Evropě. Svatořečen byl již devět let po své smrti. Relikviář s jeho ostatkem byl umístěn na oltář ve Vlašimské kapli naší katedrály, kde v rámci cyklu Putování katedrálou oslavíme jeho svátek dne 22. října. Svátek sv. Jana Pavla II. byl stanoven na výroční den jeho uvedení do úřadu v roce 1978.

Vlašimská kaple patří v katedrále opět mezi nejstarší, byla vystavěna již prvním dómským stavitelem Matyášem z Arrasu a zasvěcena je sv. Janu Nepomuckému, jehož stříbrný náhrobek je umístěn hned naproti v chórovém ochozu. Bohužel ani této kapli se nevyhnula mnohá neštěstí v průběhu dějin a v 19. století před zahájením rekonstrukce a dostavby chrámu již byla značně zchátralá. Z kaple se nám tak dochovaly prakticky pouze obvodové stěny. Klenba musela být v roce 1874 zbořena a znovu vyzděna z cihel. Stejně jako ostatní Matyášovy kaple byla nově zastřešena moderní železobetonovou skořepinou pokrytou měděným plechem. Na gotickém zdivu jejích obvodových stěn se však dodnes dochovaly pozoruhodné malby ze 14. století. Kapli totiž založil kapitulní probošt, následně druhý pražský arcibiskup a první český kardinál Jan Očko z Vlašimi, který si přál být v ní i pochován a podle kterého kaple nese svůj název. Ten také zadal zhotovení její malířské výzdoby, která zůstala přes všechny pozdější pohromy dochovaná ve velmi dobré kvalitě.

 

Celkový pohled do kaple

 

Na východní stěně je zobrazen křest sv. Otýlie, kterou za přítomnosti dalších osob křtí sv. Erhard. Arcibiskup Jan se zde nechal vyobrazit klečící před křtitelnicí, jeho postava je oproti sv. Erhardovi pozoruhodně malá. Podle legendy se sv. Otýlie narodila slepá a po křtu začala vidět. Sám arcibiskup Jan trpěl vadou zraku a později dokonce na jedno oko oslepl, odtud údajně pochází i jeho přízvisko „Očko.“ Pravděpodobně tato skutečnost ho přivedla blíže k této světici, kterou na této nástěnné malbě uctívá.

 

Křest svaté Otýlie

 

Arcibiskup se nechal vyobrazit také na protější nástěnné malbě, na které Kristus nese kříž. Jan Očko je zde oděn již do červeného kardinálského oděvu a klečí Pánu Ježíši u nohou. Pod touto malbou se také nachází arcibiskupův hrob. Náhrobek je zhotoven z červeného mramoru, ležící postava arcibiskupa oděného do ornátu s infulí na hlavě byla zhotovena z mramoru bílého a jedná se o jedno z dochovaných sochařských děl parléřovské huti. Nad hrobem jsou na stěně tři polychromované erby, kde nalezneme vedle biskupského znaku olomouckého a arcibiskupského znaku pražského rodový erb pánů z Jenštejna a Vlašimi, tvořený dvěma supími hlavami. Dodnes tento znak používá středočeská obec Jenštejn. Ostatně, třetí pražský arcibiskup Jan z Jenštejna byl synovcem Jana Očka z Vlašimi.

 

Malba Krista nesoucího kříž

 

Původní okenní vitráže se bohužel nedochovaly v této kapli ani v jiných oknech katedrály. Ty stávající pocházejí až z roku 1871 a na jejich návrhu a zpracování se podíleli dómský stavitel Josef Ondřej Kranner, Karel Vladislav Zap, Petr Maixner a Rudolf Müller.  

 

Vitráže kaple

 

Pozoruhodný je také oltář, který byl zhotoven až v roce 1918 podle návrhu posledního dómského stavitele Kamila Hilberta. V prosklené pozlacené schránce byly dříve uloženy ostatky sv. Vojtěcha, které byly v roce 2014 přeneseny do Staré arcibiskupské kaple v severní části chórového ochozu, nyní je ve skříňce umístěn právě relikviář sv. Jana Pavla II. Po stranách této skříňky stojí velké stříbrné busty českých patronů sv. Václava, Vojtěcha, Cyrila a Víta, které byly původně umístěné na barokním hlavním oltáři. Můžeme je tak vidět i na obraze poslední české královské korunovace v roce 1836, kdy z rukou arcibiskupa Ondřeje Ankwicze přijímá korunu svatého Václava král Ferdinand V. Barokní hlavní oltář byl později nahrazen současným novogotickým a stříbrné busty světců byly přemístěny právě do Vlašimské kaple, kde je můžeme vidět dodnes.

Text: Ing. Ondřej Stříteský

Foto: Ing. Ondřej Stříteský, Člověk a víra

Aktuality & články

  • Působivý mramorový oltář stojí skrytý v boční kapli svatého Ondřeje

    Působivý mramorový oltář stojí skrytý v boční kapli svatého Ondřeje

    Zvláště krásné a mimořádně umělecky zdařilé dílo zobrazující utrpení našeho Pána Ježíše Krista se nachází v kapli svatého Ondřeje v chórovém ochozu katedrály. Podobně jako v chórové kapli zde nalezneme na jednom oltářním retáblu celý cyklus ukřižování, uložení do hrobu a zmrtvýchvstání našeho Pána Ježíše Krista. Veliký a nádherně zpracovaný oltář s antependiem a retáblem z bílého mramoru zhotovil německý sochař Wilhelm Theodor Achtermann, velmi zbožný umělec, který své dílo považoval za „modlitbu, bohoslužbu a povolání od Boha.“ Ne náhodou se proto dostal až do Říma, kde se připojil ke skupině malířů zvaných Nazaréni. Reliéfy na tomto oltáři zhotovil z Carrarského mramoru. Jedná se o jeden z nejznámějších mramorů na světě, těžený poblíž města Carrara v Toskánsku. Tento mramor se používal již od konce římské republiky a zvláště ho proslavil italský sochař Michelangelo Buonarroti. Ze stejného mramoru je vyhotovena například slavná Michelangelova pieta v bazilice svatého Petra v Římě nebo socha Davida ve Florencii. Použit byl i na stavbu Trajanova sloupu v Římě.

  • 100 let archeologického výzkumu na Pražském hradě

    100 let archeologického výzkumu na Pražském hradě

    V letošním roce se setkává Metropolitní kapitula u sv. Víta v Praze s Archeologickým ústavem Akademie věd České republiky při několika mimořádných příležitostech. Obě instituce jsou zvláštním způsobem spřízněné. Zatímco naše metropolitní kapitula jakožto nejstarší nepřetržitě existující instituce na českém území již déle než 1000 let spoluvytváří slavnou historii českých zemí a Pražského hradu, Archeologický ústav AVČR pak prostřednictvím svého pracoviště na Pražském hradě již celé jedno století významným způsobem přispívá k jejímu poznání a studiu. A nejen to. Při větších stavebních projektech kapituly na Pražském hradě a na Hradčanském náměstí spolu obě instituce aktivně spolupracují při provádění archeologických výzkumů a ošetřování němých svědků historie, skrytých lidským očím pod úrovní terénu. Velmi intenzivní byla tato spolupráce při úspěšné rekonstrukci objektu Nového proboštství v letech 2020 – 2023, kdy díky péči kapituly a intenzivní účasti kvalifikovaných odborníků z Archeologického ústavu AVČR a Odboru památkové péče Kanceláře prezidenta republiky bylo prostudováno, zdokumentováno a zakonzervováno velké množství dosud skrytých historických konstrukcí a pozůstatků renesančních i gotických budov, které byly objeveny při šetrné rekonstrukci nádvoří a suterénních prostor této unikátní novogotické památky.

  • Zvláštní cesta deskového relikviáře z Trevíru až do Prahy. Trevírský plenář a jeho osudy

    Zvláštní cesta deskového relikviáře z Trevíru až do Prahy. Trevírský plenář a jeho osudy

    V seriálu článků o katedrále a pražském pobytu panovníků ve výslužbě jsme vzpomenuli na několik osobností královské krve, které přišly o trůn prožily na Pražském hradě závěr svého života. Zatímco našeho císaře a krále Ferdinanda V. Dobrotivého sesadil z trůnu revoluční rok 1848, parmská vévodkyně Marie Amálie Habsbursko-Lotrinská a francouzský král Karel X. Bourbonský přišli na Pražský hrad v důsledku revolučních událostí ve Francii. Velká francouzská revoluce a následné tažení Napoleona Bonaparte do Itálie vyhnaly z Parmy naši královskou princeznu Marii Amálii, pozdější Červencová revoluce v roce 1830 pak sesadila z francouzského trůnu Karla X., švagra její popravené sestry, francouzské královny Marie Antoinetty. Oba prožili na Pražském hradě několik let a na oba nám zůstaly v naší katedrále památky. Velká francouzská revoluce, která devastovala sakrální památky ve Francii i na územích okupovaných francouzskou republikánskou armádou, však do naší katedrály poslala ještě jeden zajímavý artefakt, jehož cesta do Prahy je dodnes zahalená tajemstvím a jako zázrakem unikl zkáze. Jedná se o nádherný relikviář, který je součástí Svatovítského pokladu a jeho kopii můžeme vidět na retáblu oltáře v kapli svaté Anny. Podle místa jeho původu ho nazýváme Trevírským plenářem.

  • Ve čtvrtek uplynulo 140 let od úmrtí Bedřicha kardinála Schwarzenberga

    Ve čtvrtek uplynulo 140 let od úmrtí Bedřicha kardinála Schwarzenberga

    Včera, tedy ve stejný den, kdy si připomínáme kulaté výročí narození kanovníka Jan Rudolfa hraběte Šporka, vzpomínáme pro změnu také kulaté výročí úmrtí další výrazné osobnosti spojené s naší katedrálou, 27. pražského arcibiskupa Bedřicha Jana Josefa Celestyna kardinála knížete ze Schwarzenbergu, jednoho z hlavních hybatelů dostavby naší katedrály ve II. polovině 19. století. Toho náš Pán povolal z tohoto světa přesně před 140 lety, dne 27. března 1885.

  • Vyjádření Metropolitní kapituly u sv. Víta k šířeným pomluvám a nepravdám týkajícím se obsazení pozice varhaníka v Katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha

    Vyjádření Metropolitní kapituly u sv. Víta k šířeným pomluvám a nepravdám týkajícím se obsazení pozice varhaníka v Katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha

    Metropolitní kapitula u sv. Víta v Praze se rozhodla v roce 2023 vytvořit nové pracovní místo Zástupce ředitele kůru a varhaník, které do té doby v katedrále neexistovalo, a posílit tak personálně provoz katedrály v oblasti hudby. Kapitula má zájem rozvíjet hudbu během liturgie, ale také významně rozvinout mezinárodní varhanní festival v katedrále. Další hudební a kulturní život pak bude probíhat vedle katedrály, kde v současnosti Metropolitní kapitula připravuje víceúčelový sál.

  • Mecenáš, kreslíř a kanovník Metropolitní kapituly Jan Rudolf hrabě Špork

    Mecenáš, kreslíř a kanovník Metropolitní kapituly Jan Rudolf hrabě Špork

    Zajímavé kulaté výročí si připomínáme dne 27. března. Uplyne 330 let od narození další výrazné osobnosti mezi kanovníky Metropolitní kapituly u sv. Víta v Praze, J. Ex. Jana Rudolfa hraběte Šporka, který byl zároveň pomocným pražským biskupem. Jednalo se o velmi činorodého a schopného duchovního proslulého svojí dobročinností. Do dějin vstoupil především jako kněz, který se významným způsobem zasloužil o kanonizaci svatého Jana Nepomuckého, jednoho z hlavních patronů české země, jehož kult se posléze rozšířil do celého světa. V souvislosti s kanonizací svatého Jana pak byl v naší katedrále postaven jeho stříbrný náhrobek podle návrhu J. Emanuela Fischera z Erlachu a sochy svatého Jana Nepomuckého dnes nalezneme prakticky po celém světě, jedna z nich dokonce střeží slavný Milvijský most v Římě, kterému jsme se věnovali v jednom z předchozích článků.

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení