Ve čtvrtek uplynulo 140 let od úmrtí Bedřicha kardinála Schwarzenberga

Ve čtvrtek uplynulo 140 let od úmrtí Bedřicha kardinála Schwarzenberga

Včera, tedy ve stejný den, kdy si připomínáme kulaté výročí narození kanovníka Jan Rudolfa hraběte Šporka, vzpomínáme pro změnu také kulaté výročí úmrtí další výrazné osobnosti spojené s naší katedrálou, 27. pražského arcibiskupa Bedřicha Jana Josefa Celestyna kardinála knížete ze Schwarzenbergu, jednoho z hlavních hybatelů dostavby naší katedrály ve II. polovině 19. století. Toho náš Pán povolal z tohoto světa přesně před 140 lety, dne 27. března 1885.

Jedná se přesně o toho člena knížecí rodiny Schwarzenbergů, které věnoval Karel Havlíček Borovský jeden ze svých epigramů: „Zle, matičko, zle, Švarcnberci zde. Jeden ten je generál a druhý je kardinál. Zle, matičko, zle, Švarcnberci zde. Jeden drží karabáč, druhý říká otčenáš…“ Zjevně negativní vztah slavného českého novináře, spisovatele, básníka a politika konkrétně k pražskému arcibiskupovi má možná původ v jeho osobním odporu vůči katolické církvi, nic však nemění na velkých zásluhách tohoto našeho arcibiskupa, který byl stejně jako Karel Havlíček Borovský významným a zasloužilým vlastencem, i když jeho světonázor byl od toho Havlíčkova zcela jistě odlišný. Na vyjmenování všech zásluh kardinála knížete Schwarzenberga o naši, zemi, město a katedrálu by jeden článek nestačil. Připomeneme si alespoň nejvýznamnější momenty z jeho působení v Praze.

 

Portrét kardinála Schwarzenberga

 

Do Prahy přichází v roce 1850 z místa arcibiskupa salcburského již jako kardinál svaté církve římské, kterým byl jmenován o 8 let dříve. Počínaje jeho nástupem se stalo jakýmsi neoficiálním pravidlem, že funkce pražského arcibiskupa se spojuje s kardinálskou hodností, ačkoliv tomu tak ani později nebylo vždy. U jeho předchůdců na pražském arcibiskupském stolci setkáváme s kardinály jen zcela výjimečně. Bedřich Schwarzenberg byl zemský vlastenec a výrazná postava tzv. staročeské politiky, jeden z iniciátorů petice z roku 1861, která žádala, aby se císař František Josef I. dal korunovat na českého krále. Zasazoval se také o zřízení české univerzity. Založil řadu nadací a dobročinných organizací a významně se přičinil o výstavbu kostela sv. Cyrila a Metoděje v pražském Karlíně. Pro naši katedrálu se jeho nejvýznamnějším počinem stalo založení Jednoty pro dostavbu chrámu svatého Víta, které inicioval již náš kanovník Michal Pešina z Čechorodu. Ten se však samotného založení Jednoty již nedožil. V návaznosti na tento krok byly dokončeny opravy zchátralého torza chóru a Velké jižní věže a provedena dostavba transeptu, trojlodí a západního průčelí s dvěma charakteristickými věžemi. Bedřich Schwarzenberg byl také nadšeným alpinistou. Vystoupil např. na Gross Wiesbachhorn ve Vysokých Taurách, pod nímž leží horská chata pojmenovaná na jeho počest Schwarzenberghütte. Žulový obelisk připomínající jeho návštěvu je i na vrcholu Boubína. Zřejmě největší výkon podal na svém posledním výstupu, kdy jako 64 letý zdolal vrchol Bildstöckljoch (3138). Na počest arcibiskupa byly pojmenovávány cesty, horské chaty, alpinistické společnosti a v Rakousku je dodnes považován za jednoho z průkopníků horolezectví.

 

Socha kardinála Schwarzenberga od J. V. Myslbeka

 

Arcibiskup Schwarzenberg byl vskutku vynikající osobnost, kterou v chórovém ochozu katedrály připomíná nádherná bronzová socha v nadživotní velikosti, zhotovená slavným českým sochařem Josefem Václavem Myslbekem. Zhotovení sochy objednal nástupce kardinála Schwarzenberga, arcibiskup František kardinál hrabě Schönborn-Buchheim-Wolfsthal, který Myslbekovi také zapůjčil rochetu, sutanu, solideo, mozetu i polštář, aby nebyl odkázán jen na svoji fantazii. Velká socha klečícího kardinála tak pomalu vznikala ze samých realistických detailů a pozorování. Konečný hliněný model Myslbek dokončil v roce 1895 za pomoci svých žáků. V chórovém ochozu byla bronzová socha umístěna v roce 1904 architektem Kamilem Hilbertem po dohodě s J. V. Myslbekem. Arcibiskup Schwarzenberg je tak zobrazen klečící naproti oltáři ve Staré arcibiskupské kapli, na kterém můžeme vidět sochu hlavního patrona pražské arcidiecéze a druhého pražského biskupa sv. Vojtěcha, jehož ostatky jsou v oltáři také uloženy, doprovázenou sochami sv. Cyrila a Metoděje. Ve Staré arcibiskupské kapli také nalezl arcibiskup Schwarzenberg místo svého posledního odpočinku vedle svých předchůdců i nástupců. Při prohlídce si všimněte dokonale zpracovaných detailů arcibiskupovy tváře, oblečení a insignií, které dosvědčují skutečné mistrovství Josefa Václava Myslbeka, právem označovaného za nejvýznamnějšího nebo jednoho z nejvýznamnějších českých sochařů 19. století.

Kéž se náš Pán rozpomene na svého věrného služebníka a našeho arcibiskupa a přijme ho do svého království!

Text: Ing. Ondřej Stříteský

Aktuality & články

  • Výročí úmrtí Karla kardinála Kašpara, našeho kanovníka a knížete-arcibiskupa

    Výročí úmrtí Karla kardinála Kašpara, našeho kanovníka a knížete-arcibiskupa

    V krušných letech okupace českých zemí nacistickou Německou říší a v průběhu II. světové války odchází k Pánu velká osobnost naší církve, první československý kardinál, poslední kníže-arcibiskup pražský a někdejší kanovník naší metropolitní kapituly ThDr. JUDr. Karel Kašpar. Výročí jeho smrti si připomínáme dne 21. dubna, zemřel v roce 1941. O měsíc později, o slavnosti svatého Jana Nepomuckého dne 16. května, budeme slavit 155. výročí jeho narození.

  • O filii et filiae, Rex caelestis, Rex gloriae, morte surrexit hódie, Alleluia!

    O filii et filiae, Rex caelestis, Rex gloriae, morte surrexit hódie, Alleluia!

    Každou neděli v 17 hodin se kanovníci naší metropolitní kapituly scházejí v chóru katedrály ke společné modlitbě v podobě slavnostních zpívaných nešpor. Jedním z jejich úkolů je totiž modlit se společně modlitby z liturgie hodin. Tuto takzvanou denní modlitbu církve se podle kanonického práva závazně modlí všichni duchovní, tedy biskupové, kněží a jáhni. Modlí se ji povinně většinou také mniši a mnozí řeholníci. Laici se ji mohou modlit dobrovolně. Některá společenství duchovních však jsou navíc vázána takzvanou chórovou povinností, kdy se modlí liturgii hodin společně v chóru svého kostela. Platí to zejména pro mnichy a mnišky církevních řádů a řeholníky a řeholnice některých kongregací a stejně tak pro kanovníky katedrálních i kolegiátních kapitul, kteří se za tím účelem scházejí ve své katedrále nebo kolegiátním chrámu. Kapituly kanovníků totiž byly svým založením klášterním společenstvím původně dost podobné, teprve postupem času se přetvořily v kolegia biskupů a kněží odlišného charakteru. Společná chórová modlitba jim však zůstala a v katedrálách a kolegiátních chrámech jsou v presbytáři umístěny chórové lavice, ve kterých kanovníci při společné modlitbě zasedají stejně jako mniši v klášterních chrámech.

  • Beránek ovce vykoupil, když muka kříže podstoupil, alleluja!

    Beránek ovce vykoupil, když muka kříže podstoupil, alleluja!

    Slavnostní Zmrtvýchvstání Páně vstupujeme do dalšího a zároveň nejslavnostnějšího období celého liturgického roku vůbec. Kristus, který svou obětí na kříži přemohl pekelné mocnosti a zazářil jako světlo, které rozehnalo temnoty, vstává třetího dne z hrobu. Setkává se s Marií Magdalenou, s apoštoly a svými učedníky. „Nolli me tangere“ – „Nedotýkej se mě, ještě jsem se nevrátil k svému Otci. Běž a pověz bratřím, že odcházím k svému i vašemu Bohu a Otci.“ To byla Jeho první slova k Marii Magdaleně, když ho spatřila po Jeho slavném vzkříšení a poznala v něm našeho Pána. Ještě několikrát se svým učedníkům zjevil, než po čtyřiceti dnech slavně vstoupil na nebesa. Oslavený vzkříšený Kristus je zobrazován jako vítězný král v rudém plášti s ranami na rukou, nohou a v boku, s rozjasněnou tváří a s praporem v ruce.

  • Slavné Kristovo vzkříšení oslaví starobylý chvalozpěv

    Slavné Kristovo vzkříšení oslaví starobylý chvalozpěv

    „Ať slavné Kristovo vzkříšení naši tmu ve světlo promění!“

    Tímto zvoláním k zapálené a požehnané velikonoční svíci u velikonočního ohně, která symbolizuje vzkříšeného Krista, zahájí kněz po setmění procesí k oltáři. Tam budou slaveny obřady z vigilie veliké noci, kdy Kristus rozlomil pouta smrti, vstal z mrtvých, aby se následně ukázal svým učedníkům a po čtyřiceti dnech vstoupil na nebesa jako Král slávy. Veliké a nádherné tajemství této noci, tajemství naší spásy a vykoupení z otroctví hříchu je oslavováno jako světlo, které přináší Kristus a rozhání jím pekelné temnoty, Kristus sám je označován jako to světlo. Takto ho oslavuje i známá velikonoční píseň, zpívaná v českých zemích: „Aleluja! Vstal z mrtvých Kristus oslavený,  tma pekel před ním utíká! Z ran, jež jsou divem zaceleny, vítězná záře proniká!“

  • 15. výročí úmrtí kanovníka a faráře Mons. Miroslava Vágnera

    15. výročí úmrtí kanovníka a faráře Mons. Miroslava Vágnera

    Zelený čtvrtek je zároveň velkou slavností kněží. Ten den totiž náš Pán Ježíš Kristus ustanovil svátost kněžství, když při večeři se svými učedníky pozdvihl chléb a kalich s vínem a řekl: „Toto je moje tělo“ a „Toto je moje krev,“ „Toto je smlouva nová a věčná, to konejte na mou památku!“ Proto se v dopoledních hodinách tradičně setkávají kněží z celé diecéze se svým biskupem v katedrálách, obnovují svůj slib poslušnosti a při slavné mši svaté, které je nazývána Missa chrismatis, jsou posvěceny oleje, užívané při udělování svátostí. I v naší katedrále je pravidelně takováto mše svatá slavena. Letos budeme na Zelený čtvrtek vzpomínat také na jednoho věrného a laskavého Kristova kněze, kanovníka naší pražské metropolitní kapituly a v letech 2001 – 2008 faráře naší katedrály Mons. Miroslava Vágnera. Uplyne totiž přesně 15 let od chvíle, kdy ho náš Pán povolal z tohoto světa. I on se pravidelně účastnil této slavné mše svaté s ostatními kněžími pražské arcidiecéze v naší katedrále a pevně věříme, že pro svou věrnou dlouholetou službu Kristu a Jeho církvi dnes slaví ve společenství Jeho svatých.

  • Velký pátek – hle, jak umírá Spravedlivý!

    Velký pátek – hle, jak umírá Spravedlivý!

    V postní době jsme zvláště intenzivně obraceli naše srdce k našemu Pánu, který se čtyřicet dní postil na poušti a který rozepjal ruce a dal se přibít na kříž, aby svou smrtí naši smrt přemohl a vykoupil nás pro život věčný. Rozjímali jsme o Kristově smrti při pobožnostech křížové cesty a v našem postním seriálu jsme se seznámili s obrazy Kristova utrpení v naší katedrále. 

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení