Výročí 405 let od vyplenění katedrály kalvinisty – II. díl

Výročí 405 let od vyplenění katedrály kalvinisty – II. díl

Předvánoční snění jsme vám před pár dny přetrhli prvním dílem dvoudílného miniseriálu o vyplenění katedrály v roce 1619. Při tomto výbuchu lidové zlosti bylo zničeno mnohé z původního středověkého a raně novověkého mobiliáře katedrály, tedy alespoň to, co přežilo husitské bouře. Z toho, co zbylo se ve velké většině nedochovalo vůbec nic, ale spolu s fragmenty jedné z památek vás můžeme vzít na poutavou cestu kunsthistorií. 

Jedním z nejcennějších děl, které během kalvinistického pleněné katedrály zaniklo, byl deskový oltář s třídílným retáblem znázorňujícím Pannu Marii s Ježíšem na klíně, které se klanějí světice. Autorem oltářního obrazu byl významný německý renesanční malíř Lucas Cranach starší. Podobu oltáře bylo možné částečně zrekonstruovat na základě obrazu korunovace Matyáše II. českým králem z roku 1611, dochovaného ve sbírkách Národního muzea, kde je podoba tohoto oltáře zachycena. Z oltáře se nám ve sbírkách několika galerií a soukromých osob v Praze, Karlsruhe či Mnichově dochovaly i jeho fragmenty – obrazy světic, které byly z triptychu vyřezány, zatímco většina díla včetně obrazu Panny Marie byla pravděpodobně spálena.

 

Obraz korunovace Matyáše II. dochovaný ve sbírkách Národního muzea

 

Pokus o rekonstrukci původní podoby oltářního triptychu zpracovaný českou malířkou a restaurátorkou Mgr. Dagmar Hamsíkovou a Jindřichem Noskem ukazuje, jak velká část oltářního obrazu se zachovala. Není bez zajímavosti, že světice byly údajně namalovány jako portréty několika habsburských princezen.

 

Přibližná rekonstrukce triptychu od Dagmar Hamsíkové a Jindřicha Noska

 

Král Friedrich, který se považoval za legitimního českého krále, se tehdy zřejmě nechtěl dopustit jakéhokoliv činu, který by mohl být označen za akt proti císaři. Tuto hypotézu potvrzuje i zachování renesančního královského mauzolea v chóru katedrály, vybudovaného vlámským sochařem Alexandrem Collinem, ve kterém je pochován Ferdinand I. Habsburský, Anna Jagellonská a Maxmilián II. Toto nádherné dílo z bílého alpského mramoru se jako jedno z mála dochovalo až do dnešních dnů bez poškození. Královské mauzoleum můžeme vidět zobrazené i na dřevořezbě Kašpara Bechtelera zmíněné v předchozím článku, kde zůstává stranou pozornosti kalvinistů demolujících interiér katedrály. Cenné gotické náhrobky českých přemyslovských knížat a králů v kaplích chórového ochozu již však ušetřeny nebyly; např. soše ležící postavy krále železného a zlatého Přemysla Otakara II. v Saské kapli tak chybí ruce, nos, část plnovousu i koruny.  

 

Světice údajně inspirované habsburskými princeznami

 

Vyplenění a zneuctění chrámu sv. Víta však hluboce zasáhlo české obyvatelstvo katolického i nekatolického vyznání, neboť i čeští luteráni a další nekatolíci považovali pražskou katedrálu za hlavní svatostánek země. Již v roce 1619 tak dle některých pramenů vzniká označení „zimní král,“ jako by jeho tvůrci nevěřili, že jeho vláda přečká zimu. Další osudy krále Friedricha a jeho ženy Alžbety byly skutečně neblahé. Po porážce vojsk krále Friedricha na Bílé hoře tento panovník postupně ztratil všechny své državy, byl nucen uchýlit se do exilu v nizozemském Haagu a později umírá jako vyhnanec v Mohuči. Sama královna Alžběta, dcera anglického a skotského krále Jakuba I. Stuarta, která se o vyplenění katedrály značnou měrou přičinila a nechala dokonce odstranit i kříž z Karlova mostu, postupně ztratila sympatie českého obyvatelstva a po útěku z Čech žila s králem nějaký čas v jejich novém nizozemském domově. Po vypuknutí anglické revoluce byl v roce 1649 popraven její bratr, anglický král Karel I. a moci v Anglii se posléze ujímá Oliver Cromwell jako lord protektor. Královna Alžběta se narozdíl od krále nakonec dočkala klidu a po návratu Stuartovců na anglický trůn se natrvalo usadila v rodné Anglii a místo posledního odpočinku nalezla v kapli Jindřicha VII. ve Westminsterském opatství ve společnosti svých předků a příbuzných. Až do smrti se podepisovala jako královna česká.   

 

Text: Ing. Ondřej Stříteský 

Aktuality & články

  • Vánoční doba v kostelích nekončí. I v katedrále oslavíme slavnost Zjevení Páně

    Vánoční doba v kostelích nekončí. I v katedrále oslavíme slavnost Zjevení Páně

    Ačkoliv v ulicích a obchodech se vánoční výzdoba objevuje již v průběhu měsíce listopadu a krátce po Štědrém dnu opět mizí, Slavností Narození Páně dne 25. prosince vánoční doba ve skutečnosti teprve začíná. Zároveň se zdaleka neomezuje na I. a II. svátek vánoční zapsaný v občanském kalendáři, ale obsahuje řadu dalších svátků a slavností s vazbou na narození našeho spasitele Ježíše Krista. Den po samotné slavnosti jeho narození jsme si připomínali prvního křesťanského mučedníka a jáhna svatého Štěpána, následoval svátek svatého Jana a svátek Mláďátek betlémských, malých chlapců, které podle Matoušova evangelia nechal zavraždit král Herodes Veliký po narození Ježíše, neboť se chtěl právě narozeného židovského krále zbavit. Poté jsme v neděli oslavili svátek Svaté rodiny – Marie, Josefa a Ježíše. Osm dní po Narození Páně slavíme slavnost Matky Boží Panny Marie, která připadá na Nový rok a završujeme jí takzvaný Oktáv Narození Páně. Ani jím však vánoční doba nekončí. Před sebou máme ještě slavnost Zjevení Páně, svátek Křtu Páně a až 2. února oslavíme svátek Uvedení Páně do chrámu, který sice již liturgicky nespadá do vánoční doby, navazuje však časově také na slavnost Narození Páně a v katedrále a v mnoha dalších pražských kostelích dle staré tradice zůstává až do tohoto dne vystaven betlém.

  • Po stopách pražské katedrály ve Věčném městě – I. díl: katedrála v bazilice svatého Petra

    Po stopách pražské katedrály ve Věčném městě – I. díl: katedrála v bazilice svatého Petra

    O celosvětovém významu naší katedrály svědčí také četné odkazy ve Věčném městě, kdysi srdci někdejšího mocného římského impéria a posléze sídelním městě papeže, Kristova náměstka na Zemi a nástupce svatého apoštola Petra. Samotná stavba pražské katedrály, její světci a další osobnosti s ní spojené zanechali na nejvýznamnějších místech Říma mnohé zajímavé stopy, o kterých jsme pro vás připravili další seriál článků.

  • Katedrálu ozdobí nově zrestaurovaný betlém

    Katedrálu ozdobí nově zrestaurovaný betlém

    Stejně jako jiné kostely má i naše katedrála svůj betlém, který představuje scénu Narození Páně, pastýře a mudrce z Východu, kteří se přicházejí poklonit narozenému děťátku, ve kterém poznali slíbeného Spasitele. Jedná se o velmi starobylou tradici. První takovou scénu dle evangelia svatého Lukáše měl ve formě živého betlému se souhlasem tehdejšího papeže Honoria III. sestavit v roce 1223 svatý František z Assisi v italském městečku Greccio. S betlémy se v našich chrámech tak setkáváme již více než 800 let.

  • Zahájení jubilejního roku 2025 v katedrále svatého Víta

    Zahájení jubilejního roku 2025 v katedrále svatého Víta

    Svatovítský dóm má jakožto nejdůležitější chrám v zemi a i zemské poutní místo pár privilejí. Jednou z nich je i to, že se v něm často zahajují důležité církevní pastorační iniciativy, jakou je i Jubilejní rok 2025 s podtitulem Poutníci naděje. 

  • Výročí 450 let od vyplenění katedrály kalvinisty – I. díl

    Výročí 450 let od vyplenění katedrály kalvinisty – I. díl

    Pražská katedrála zažívala v průběhu svých tisíciletých dějin období rozkvětu i pádů, budování i opakovaného barbarského ničení. Není proto divu, že ji ještě počátkem 60. let 19. století před zahájhením dostavby německý archeolog Franz Johann Joseph Bock nazval „impozantní zříceninou uprostřed hlavního města Čech.“ Dnes již můžeme obdivovat jen velmi málo z jejího původního gotického vybavení a uměleckých děl ryze středověkého původu. Významný díl viny nese obrazoborecké pustošení interiéru kalvinisty za vlády tzv. zimního krále Friedricha Falckého, od kterého v nadcházejících dnech uplyne přesně 405 let. O této nešťastné události, která znamenala zánik mnoha cenných uměleckých děl a zároveň podnítila pozdější barokní obnovu interiéru a pořízení nového mobiliáře, Vám přinášíme dvoudílný seriál článků.   

  • Seriál k výročí položení základního kamene – část 4. – dílo Matyáše z Arrasu a Petra Parléře

    Seriál k výročí položení základního kamene – část 4. – dílo Matyáše z Arrasu a Petra Parléře

    Jak jsme již uvedli v prvním článku věnovanému letošnímu 680. výročí položení základního kamene pro stavbu již třetí a dodnes dochované katedrály sv. Víta na Pražském hradě, první architekt a stavitel tohoto gotického velechrámu Matyáš z Arrasu stihl postavit pouze část chórového ochozu s kaplemi a arkád okolo chóru po úroveň triforia. Tato nejstarší část katedrály byla dokončena již 8 let po položení základního kamene, kdy Matyáš z Arrasu umírá.

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení