Výročí 405 let od vyplenění katedrály kalvinisty – II. díl

Výročí 405 let od vyplenění katedrály kalvinisty – II. díl

Předvánoční snění jsme vám před pár dny přetrhli prvním dílem dvoudílného miniseriálu o vyplenění katedrály v roce 1619. Při tomto výbuchu lidové zlosti bylo zničeno mnohé z původního středověkého a raně novověkého mobiliáře katedrály, tedy alespoň to, co přežilo husitské bouře. Z toho, co zbylo se ve velké většině nedochovalo vůbec nic, ale spolu s fragmenty jedné z památek vás můžeme vzít na poutavou cestu kunsthistorií. 

Jedním z nejcennějších děl, které během kalvinistického pleněné katedrály zaniklo, byl deskový oltář s třídílným retáblem znázorňujícím Pannu Marii s Ježíšem na klíně, které se klanějí světice. Autorem oltářního obrazu byl významný německý renesanční malíř Lucas Cranach starší. Podobu oltáře bylo možné částečně zrekonstruovat na základě obrazu korunovace Matyáše II. českým králem z roku 1611, dochovaného ve sbírkách Národního muzea, kde je podoba tohoto oltáře zachycena. Z oltáře se nám ve sbírkách několika galerií a soukromých osob v Praze, Karlsruhe či Mnichově dochovaly i jeho fragmenty – obrazy světic, které byly z triptychu vyřezány, zatímco většina díla včetně obrazu Panny Marie byla pravděpodobně spálena.

 

Obraz korunovace Matyáše II. dochovaný ve sbírkách Národního muzea

 

Pokus o rekonstrukci původní podoby oltářního triptychu zpracovaný českou malířkou a restaurátorkou Mgr. Dagmar Hamsíkovou a Jindřichem Noskem ukazuje, jak velká část oltářního obrazu se zachovala. Není bez zajímavosti, že světice byly údajně namalovány jako portréty několika habsburských princezen.

 

Přibližná rekonstrukce triptychu od Dagmar Hamsíkové a Jindřicha Noska

 

Král Friedrich, který se považoval za legitimního českého krále, se tehdy zřejmě nechtěl dopustit jakéhokoliv činu, který by mohl být označen za akt proti císaři. Tuto hypotézu potvrzuje i zachování renesančního královského mauzolea v chóru katedrály, vybudovaného vlámským sochařem Alexandrem Collinem, ve kterém je pochován Ferdinand I. Habsburský, Anna Jagellonská a Maxmilián II. Toto nádherné dílo z bílého alpského mramoru se jako jedno z mála dochovalo až do dnešních dnů bez poškození. Královské mauzoleum můžeme vidět zobrazené i na dřevořezbě Kašpara Bechtelera zmíněné v předchozím článku, kde zůstává stranou pozornosti kalvinistů demolujících interiér katedrály. Cenné gotické náhrobky českých přemyslovských knížat a králů v kaplích chórového ochozu již však ušetřeny nebyly; např. soše ležící postavy krále železného a zlatého Přemysla Otakara II. v Saské kapli tak chybí ruce, nos, část plnovousu i koruny.  

 

Světice údajně inspirované habsburskými princeznami

 

Vyplenění a zneuctění chrámu sv. Víta však hluboce zasáhlo české obyvatelstvo katolického i nekatolického vyznání, neboť i čeští luteráni a další nekatolíci považovali pražskou katedrálu za hlavní svatostánek země. Již v roce 1619 tak dle některých pramenů vzniká označení „zimní král,“ jako by jeho tvůrci nevěřili, že jeho vláda přečká zimu. Další osudy krále Friedricha a jeho ženy Alžbety byly skutečně neblahé. Po porážce vojsk krále Friedricha na Bílé hoře tento panovník postupně ztratil všechny své državy, byl nucen uchýlit se do exilu v nizozemském Haagu a později umírá jako vyhnanec v Mohuči. Sama královna Alžběta, dcera anglického a skotského krále Jakuba I. Stuarta, která se o vyplenění katedrály značnou měrou přičinila a nechala dokonce odstranit i kříž z Karlova mostu, postupně ztratila sympatie českého obyvatelstva a po útěku z Čech žila s králem nějaký čas v jejich novém nizozemském domově. Po vypuknutí anglické revoluce byl v roce 1649 popraven její bratr, anglický král Karel I. a moci v Anglii se posléze ujímá Oliver Cromwell jako lord protektor. Královna Alžběta se narozdíl od krále nakonec dočkala klidu a po návratu Stuartovců na anglický trůn se natrvalo usadila v rodné Anglii a místo posledního odpočinku nalezla v kapli Jindřicha VII. ve Westminsterském opatství ve společnosti svých předků a příbuzných. Až do smrti se podepisovala jako královna česká.   

 

Text: Ing. Ondřej Stříteský 

Aktuality & články

  • Na naše zesnulé kanovníky vzpomínáme i v lednu a únoru nového roku

    Na naše zesnulé kanovníky vzpomínáme i v lednu a únoru nového roku

    Křesťané na celém světě vzpomínají v modlitbě na své zemřelé předky, vyprošují jim odpuštění hříchů a spásu jejich duše a připomínají si jejich životní příběhy. V rodinách pamatujeme zvláště na naše rodiče, prarodiče a další příbuzné, kteří nás předešli na věčnost. Nejinak je tomu v pražské metropolitní kapitule, jejíž kanovníci tvoří duchovní rodinu spolubratří biskupů a kněží, kteří po staletí pečují o naši katedrálu a její život. Kanovníci konají v naší katedrále slavnostní bohoslužby, scházejí se ke společné modlitbě v chóru a pomáhají arcibiskupovi při správě jeho diecéze. Děje se tak bez přerušení již déle než 1050 let. Za tu dobu naší kapitulou prošlo velké množství biskupů i kněží a mezi nimi mnoho významných osobností českých dějin. Výročí jejich narození a úmrtí bychom si tak mohli připomínat skoro každý den v roce. Modlíme se pravidelně za všechny a v tomto článku bychom rádi připomněli alespoň ty, kteří se významnějším způsobem zapsali do dějin české země i naší místní církve a v úvodu letošního roku si připomínáme jejich výročí.

  • Po stopách pražské katedrály ve Věčném městě – VI. díl: Kult svatého Vojtěcha na Tiberském ostrově

    Po stopách pražské katedrály ve Věčném městě – VI. díl: Kult svatého Vojtěcha na Tiberském ostrově

    Nedaleko samotného srdce starověkého Říma, na dohled od pahorku Palatinu s ruinami císařského paláce a přímo naproti zaniklému sportovišti nazývanému Circus Maximus se uprostřed Tibery nachází velký ostrov. S městem jej spojuje stařičký most zvaný Pons Fabricius, který zde stál již v době, kdy se v Judském království a pozdější římské provincii Judea narodil, žil a byl ukřižován náš Pán Ježíš Kristus. Na ostrově stojí krásná bazilika s bohatě zdobeným interiérem, zasvěcená svatému apoštolu Bartoloměji. Do barokní podoby byla přestavěna po povodních v 16. století, které ji těžce poškodily. Původně však byla tato římská bazilika zasvěcena našemu svatému mučedníkovi, druhému pražskému biskupovi a jednomu z hlavních patronů české země a naší katedrály svatému Vojtěchovi. Ještě dnes bychom zde našli dochované odkazy na tohoto našeho světce. Jedním z nich je starobylá mramorová studna, umístěná před hlavním oltářem. Na ní se dochovala plastika Krista, císaře Otty III. a právě svatého Vojtěcha.

  • V rámci výstavy Příběh českých svitků proběhne několik doprovodných akcí

    V rámci výstavy Příběh českých svitků proběhne několik doprovodných akcí

    Novou výstavu v Mladotově domě, kterou zahájila v neděli 26. ledna slavnostní vernisáž, doprovodí i bohatý program. Až do derniéry výstavy vás tedy můžeme s radostí pozvat na přednášky, představení knihy i diskusi, která výstavu v neděli 9. února zakončí.

  • Po stopách pražské katedrály ve Věčném městě – V. díl: útěk arcibiskupa Jana z Jenštejna

    Po stopách pražské katedrály ve Věčném městě – V. díl: útěk arcibiskupa Jana z Jenštejna

    Josef kardinál Beran nebyl prvním pražským arcibiskupem, který musel opustit Prahu a odebral se do samotného srdce církve. Již ve středověku se Řím stal azylovým městem pro 3. arcibiskupa pražského Jana z Jenštejna, který v Čechách rovněž upadl v nemilost u státní moci. Jeho spory s králem Václavem IV. vyústily v mučednickou smrt jeho generálního vikáře Jana z Pomuku, který se na začátku 18. století po svém svatořečení stal jedním z našich hlavních zemských patronů.

  • Čtyřicet dní Ježíšova dětství a obrazy madony v pražské katedrále – II. díl

    Čtyřicet dní Ježíšova dětství a obrazy madony v pražské katedrále – II. díl

    Na východní stěnu Staré sakristie v nejstarší části naší katedrály navazuje kaple svaté Anny, založená ještě prvním stavitelem chrámu Matyášem z Arrasu. O kapli jsme již přinesli obsáhlý článek v našem cyklu Putování po katedrále. Nyní se budeme soustředit na opravdu pozoruhodný a starobylý obraz Matky Boží nesoucí narozeného Pána Ježíše. Kromě úctyhodného stáří a mimořádně kvalitního zpracování je zvláštní tím, že se jedná defacto o nezaměnitelnou součást naší katedrály. Obraz byl totiž s největší pravděpodobností vyhotoven nákladem jednoho z kanovníků naší metropolitní kapituly, který byl sám na tomto obraze namalován klečící v modlitbě před impozantním zjevením madony.

  • Mladotův dům bude od příštího týdne hostit výstavu vzácného svitku Tóry

    Mladotův dům bude od příštího týdne hostit výstavu vzácného svitku Tóry

    U příležitosti 80. výročí osvobození koncentračního tábora v Osvětimi bude v Mladotově domě na Pražském hradě otevřena výstava Příběh českých svitků. Slavnostní vernisáž se uskuteční v neděli 26. ledna 2025 od 16:00. Veřejnosti bude výstava přístupná od 27. ledna do 9. února 2025 každý den v časech 9:00–16:00. V průběhu konání výstavy se uskuteční několik zvláštních přednášek a besed, o kterých budeme zájemce o účast informovat. 

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení