Výročí 450 let od vyplenění katedrály kalvinisty – I. díl

Výročí 450 let od vyplenění katedrály kalvinisty – I. díl

Pražská katedrála zažívala v průběhu svých tisíciletých dějin období rozkvětu i pádů, budování i opakovaného barbarského ničení. Není proto divu, že ji ještě počátkem 60. let 19. století před zahájhením dostavby německý archeolog Franz Johann Joseph Bock nazval „impozantní zříceninou uprostřed hlavního města Čech.“ Dnes již můžeme obdivovat jen velmi málo z jejího původního gotického vybavení a uměleckých děl ryze středověkého původu. Významný díl viny nese obrazoborecké pustošení interiéru kalvinisty za vlády tzv. zimního krále Friedricha Falckého, od kterého v nadcházejících dnech uplyne přesně 405 let. O této nešťastné události, která znamenala zánik mnoha cenných uměleckých děl a zároveň podnítila pozdější barokní obnovu interiéru a pořízení nového mobiliáře, Vám přinášíme dvoudílný seriál článků.   

Událost z roku 1619 připomíná rozsáhlá dřevořezba zhotovená truhlářem a řezbářem Kašparem Bechtelerem v I. polovině 17. století, kterou si můžete prohlédnout v chórovém ochozu katedrály v těsném sousedství stříbrného náhrobku sv. Jana Nepomuckého. Vedle požáru v roce 1541 a pozdějšího bombardování během pruského obléhání Prahy v roce 1757 se jednalo o událost s jedněmi z nejničivějších následků, která kdy pražskou katedrálu postihla a jejíž následky můžeme vnímat ještě dnes. Nelze se divit, že tento čin velmi negativně ovlivnil reputaci tehdejšího českého královského páru, který o provedení tohoto pustošení rozhodl, jakkoliv bylo toto rozhodnutí ovlivněno i částí nekatolického obyvatelstva a šlechty.  

 

Detail dřevořezby Kašpara Bechtelera

 

Podnět k vyplenění chrámu a jeho úpravám v kalvínském duchu dal dvorní kazatel krále Friedricha Falckého a královny Alžběty Abraham Scultetus, který přišel do Čech právě s novým králem a kterému vadily zejména relikvie, sochy a obrazy svatých a Panny Marie v českých chrámech, neboť jejich kult kalvínské vyznání neuznávalo. Scultetus opakovaně vyzýval krále k přestavbě interiéru kostela v kalvínském duchu, tj. odstranění všech katolických uměleckých děl a vybavení chrámu souvisejících s úctou k Panně Marii a svatým. Ke kalvínské „očistě“ chrámu se postupně schylovalo již od října roku 1619. Již tehdy vycítili kanovníci metropolitní kapituly blížící se nebezpečí a prozíravě odvezli chrámový poklad do kláštera svatého Emmerama v bavorském Regensburgu. Když byli kapitulní probošt Šimon Brosius z Horštejna a děkan Kašpar Arsenius z Radbuzy vyzváni tehdejšími direktory k vydání inventáře, mj. stříbrných relikviářových bust, chrámový poklad byl již v bezpečí a kapitula byla za trest donucena opustit Pražský hrad, odkud odchází 18. října 1619. Kapitulní vesnice byly zastaveny nebo rozprodány a kapitula byla zbavena všech existenčních prostředků. Katedrála byla královskými komisaři uzamčena a zapečetěna a zůstala uzavřena až do Friedrichovy korunovace dne 4. listopadu. Od té doby se v ní konaly třikrát týdně kalvinistická kázání, kterým předcházelo trojí zvonění zvonem Zikmund. Kanovníkům byl zakázán vstup do chrámu, kapitulní domy byly obsazeny kalvinistickými kazateli a jinými lidmi. 

Další události pak znamenaly zánik velkého množství uměleckých děl nedozírné umělecké hodnoty. Masivní plenění inventáře chrámu začalo 21. prosince. Ničeny a spalovány byly vzácné sochy, oltáře, obrazy a liturgické nádoby, hroby světců a českých národních patronů byly zneuctěny. Hroby světců byly rabovány, kosti z nich vyhazovány, liturgické náčiní rozbíjeno, sochy Panny Marie a sv. Jana ze sousoší kalvárie nad chórem shozeny, bylo na ně pliváno, kopáno do nich a dalšími způsoby byly hanobeny. Kapitula však ani v době vyhnanství nezůstala nečinná a usilovala – nikoliv zcela neúspěšně – o navrácení a záchranu alespoň části cenného mobiliáře. Během doby, kdy byla nucena opustit Pražský hrad a působila v kostele sv. Benedikta na Hradčanském náměstí, žádala opakovaně a uctivě krále o vydání antifonářů, graduálů, psalterií, kalichů, ornátů a dalších liturgických knih a předmětů, naléhavě prosila za zachování cenných uměleckých děl, relikviářů s ostatky svatých, oltářů, soch a obrazů. Za tím účelem napsali kanovníci královským úředníkům mnoho dopisů, které se nám dodnes dochovaly a ze kterých je patrné, jak těžce pustošení chrámu kapitula nesla. V některých požadavcích kapitule vyhověno bylo a díky tomuto úsilí se přece jen alespoň část cenného inventáře podařilo zachránit. Pozoruhodná je uctivost, s jakou byly tyto dopisy v dané situaci psány. O záchranu inventáře však vedle kapituly usilovaly další osoby mj. z řad české šlechty, kterým se podařilo část cenného vybavení převzít, uschovat a zamezit jeho zničení. Zejména na sochařských dílech v katedrále jsou však následky tohoto pustošení patrné dodnes.  

Text i foto: Ing. Ondřej Stříteský 

Aktuality & články

  • Velký pátek – hle, jak umírá Spravedlivý!

    Velký pátek – hle, jak umírá Spravedlivý!

    V postní době jsme zvláště intenzivně obraceli naše srdce k našemu Pánu, který se čtyřicet dní postil na poušti a který rozepjal ruce a dal se přibít na kříž, aby svou smrtí naši smrt přemohl a vykoupil nás pro život věčný. Rozjímali jsme o Kristově smrti při pobožnostech křížové cesty a v našem postním seriálu jsme se seznámili s obrazy Kristova utrpení v naší katedrále. 

  • Vzácná relikvie Poslední večeře Páně v naší katedrále

    Vzácná relikvie Poslední večeře Páně v naší katedrále

    Nejvýznamnější evropské katedrály uchovávají ve svých pokladech vzácné a unikátní relikvie, které jsou přímo spojené s utrpením našeho Pána Ježíše Krista. Získávali je pro ně jako ty nejcennější dary zbožní panovníci evropských států; císařové, králové i vládci menších knížectví. Různé větší i menší části Kristova kříže, ať už se jedná o relikvie získané matkou římského císaře Konstantina svatou Helenou v Jeruzalémě, nebo o takzvané relikvie přikládané, nalezneme v řadě chrámů. I naše katedrála uchovává jako ten nejcennější relikviář vůbec vzácný korunovační kříž, ve kterém jsou části Kristova kříže a dalších nástrojů Kristova umučení vložené a český král při své korunovaci tento kříž uctíval.

  • O Květné neděli bude znít v katedrále hymnus ze 6. století

    O Květné neděli bude znít v katedrále hymnus ze 6. století

    „Hle, jak až k srdci proniká zbraň bezcitná a strašlivá! Z boku se řine s vodou krev a od hříchu nás omývá.“

    Květnou nedělí vstoupíme do Svatého týdne, kterým vrcholí celý liturgický rok a kdy budeme slavit vrcholné události z dějin spásy. Památka Poslední večeře Páně zpřítomňuje ustanovení eucharistie, kdy náš Pán Ježíš Kristus večer před svou smrtí na kříži vzal do rukou chléb a kalich vína a řekl svým učedníkům „toto je moje tělo, které se za vás vydává“ a „toto je má krev, která se za vás prolévá,“ „toto je smlouva nová a věčná“ a „to konejte na mou památku.“ Kristovo zatčení, odsouzení a následnou vykupitelskou smrt na kříži připomíná památka Umučení Páně, slavená na Velký pátek a následně v sobotu v noci budeme slavit vigilii Zmrtvýchvstání Páně, Kristovo slavné vzkříšení a vítězství nad smrtí.

  • Pašijový cyklus ve Svatováclavské kapli je klenot středověkého umění

    Pašijový cyklus ve Svatováclavské kapli je klenot středověkého umění

    „Hospodine, Ty vládneš nade vším. Tvá je, Hospodine, velikost a moc, nádhera, lesk i vznešenost, neboť Tobě patří všechno na nebi i na zemi.“

    Žalm, který zpíváme o slavnosti našeho svatého knížete a mučedníka Václava, oslavuje Hospodina jako nejvyššího vládce a krále, který je svrchovaně povýšený nade vším a od kterého pochází všechno bohatství a velebnost. Zdá se, jako by snad mohl být inspirací pro Petra Parléře, který nad hrobem našeho svatého knížete v pražské katedrále ke cti a slávě Boží vystavěl kapli natolik nádhernou a vznešenou, až poutníky zrak přechází.

  • Kopie obtisku Krista na roušce svaté Veroniky je i v katedrále

    Kopie obtisku Krista na roušce svaté Veroniky je i v katedrále

    Mnoho vzácných relikvií, které jsou součástí Svatovítského pokladu je dnes již mírně pozapomenuto, a přesto to byly ty nejvzácnější části tohoto cenného souboru. V postní době se však nabízí upřít pozornost na dílo, které přímo připomíná utrpení Ježíše Krista při stoupání na Golgotu, kde za nás zemřel a po třech dnech vstal z mrtvých.

  • Kulaté výročí narození kanovníka Antona Geberta

    Kulaté výročí narození kanovníka Antona Geberta

    V dubnu si připomínáme také 140. výročí narození našeho kanovníka Antona Geberta, perzekvovaného kněze a jednu z obětí nacistického režimu z řad členů naší metropolitní kapituly. Nacistickými koncentračními tábory prošla značná část našich kanovníků. Vězněni byli Otto Lev Stanovský a Otakar Švec a kruté zacházení nacistů nepřežil Antonín Bořek-Dohalský a právě Anton Gebert, přestože tento kanovník byl německé národnosti a na začátku okupace českých zemích nepatřil k odboji ani k otevřeným odpůrcům Třetí říše.

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení